Svar: Vågen i flere timer om natten
22. februar 2014
Alder:
6 mdr.
Kære Stine og Flemming
Tak for jeres brev og velkommen til :)
Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer, for der er sandsynligvis flere ting, som spiller ind hos jer :)
I fortæller at jeres dreng har haft kolik og I har derfor skabt en rutine, hvor I vugger ham eller går tur med ham i barnevognen, når han skal sove. Det er naturligt, det har været nødvendigt og I har gjort alt hvad I kunne for at få skabt lidt ro - helt fint :) Men nu er det vigtigt at han lærer at sove, uden at skulle være i jeres favn. For hvis han er faldet i søvn i jeres favn, så vil han naturligt kunne vågne om natten og vil ikke kunne falde i søvn igen, før I atter tager ham op, vugger ham osv. fordi det er det, han forbinder med at skulle sove.
Det lyder som om at I er i gang med at ændre dette ritual - i hvert fald går det fint med at putte ham i barnevognen om dagen. Jeg læser jeres brev sådan, at han puttes i sin barnevogn og falder i søvn ved at I går med ham - altså der sover uden at være i favn. Så langt så godt. Det samme skal han om aftenen - ikke sove ved at I går med ham, men sove uden at være i favn :)
Det er rigtig godt at han får flaske, for det giver jer muligheden for at putte ham i sengen, hvor I ønsker han skal sove og her give ham flaske i sengen. På den måde kan han lære at falde i søvn, der hvor I ønsker han skal sove om natten. Det er her vigtigt at I eleverer hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt. Det kan I gøre ved at komme en lille pude, et sammenrullet håndklæde eller lignende ind under madrassen i hovedenden, så hele madrassen løftes lidt op.
Derudover kan hele dagens rytme spille ind - altså tidspunkter for hvornår han sover, er aktiv, spiser osv. hele dagen igennem. Måden dagen forløber på vil naturligt påvirke nattens forløb. Når jeg ser jeres dagsplan igennem, så er tiderne umiddelbart rigtig fine. Han bliver putte til formiddagslur ca 9.30 og sover her ca 1.5 time, nogle gange måske mere? Til middag sover han ofte fra kl 13.30 til 15.30-16 - altså ca 2-2.5 times lur. Det er meget alderssvarende og fint med to lure dagligt.
Det samlede søvnbehov for børn i 6 måneders alderen vil ofte være 14.5 time i døgnet. Jeres dreng sover ofte 3.5-4 timer i løbet af dagen, han puttes til natten kl 20 og vågner kl 07 og sover således ca 11 timer om natten. Samlet altså ca 15 timer - det er lidt mere end gennemsnittet, men ikke så meget, at jeg umiddelbart ville forvente at det gjorde ham vågen om natten. I skal dog overveje om han nogle dage sover så meget om dagen, at han af den grund har en opvågning midt nat - simpelthen fordi det naturligt er begrænset, hvor meget han kan sove i alt...
En tredje ting er hans indtag af mad. Nu hvor han er 6 måneder gammel, så må I godt begynde at tilbyde ham flere måltider dagen igennem. Ikke store mængder, det er vigtigt at hans mave kan følge med og jeg er helt med på at I gerne vil gå stille og roligt frem - men mange små måltider dagen igennem vil ofte være bedre end få og store måltider. Jeg kan ikke se, hvor store måltider han spiser lige nu - måske spiser han lidt for meget skemad af gangen... I hvert fald fortæller I at han ofte får mos kl 18 og når I tilbyder flaske kl 20, så afviser han ofte denne - måske fordi han får lidt for meget mos?
Jeg vil anbefale jer at forsøge med flere små måltider, mere varieret kost og også mad i hånden, som han kan øve sig mundmotorisk på :) Mit forslag til en dagsplan sr således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre til kl 7, hvor dagen starter
Morgen 7.30: Tilbydes max ¾ dl. havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Tilbydes ½ dl. frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv og vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur ca 9.30 som nu
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos (max ¾ dl) og suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca 13.30 som nu
Eftermiddag 16: Tilbydes ½ dl. frugtmos, vand af kop, frisk frugt i hånden at gumle på og tilbydes evt. også flaske om eftermiddagen. Hvis I skønner at han kan undvære den, er det okay :)
Aften 18: Grøntsagsmos (max ¾ dl.) suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 20 som nu
Sen aften 23-24: Flaske som nu.
Som I kan se så indgår der i min plan mange små måltider, men ellers ligner dagen meget jeres. Det er vigtigt og godt at holde fast i denne rytme, fordi det vil spille ind på nattens forløb.
Endnu en overvejelse er, at det handler om alder og udvikling. Jeres dreng har en alder lige nu, hvor han øver sig rigtig meget motorisk og udvikler sig meget. Og mange børn vil i denne alder (mange faktisk i 7 måneders alderen) øve sig i at lave lyde, pludre osv. og det gør de desværre om natten. Det kan virke som om at de udnytter de sene nattetimer til at lave lyd, fordi de der kan høre sig selv...
Det er en periode og det går over igen. I må dog gerne om dagen prøve at motivere ham til at sige forskellige lyde, så han får tilfredsstillet dette behov, ligesom mad i hånden giver god mundmotorisk øvelse - jf. dagsplanen :)
Jeg håber at I kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske