Svar: Lære at falde i søvn - 9 mdr.
22. februar 2014
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er helt naturligt, at jeres datter lige nu rejse sig igen og igen, når hun skal sove. Hun er godt igang med at øve sig i at kravle og rejse sig ved tingene og sengen er oplagt til at øve dette. Det er let at få fat i tremmerne og det udnytter hun naturligvis.
I skal være opmærksomme på at ramme det rigtige puttetidspunkt og lige nu har hun måske brug for at komme en smule senere i seng. Det er helt naturligt at børn i 9-10 måneders alderen sover lidt mindre end vi gennemsnitligt synes de har behov for, det er lidt som om at dagen ikke skal soves væk, de vil opleve, lege, underholde osv. og har ikke tid til at sove. Hun skal naturligvis have sin søvn, men lige nu kan søvnbehovet godt være lidt mindre.
Det vil være super godt hvis I kan indføre et godnatbad og en godnatgrød. Badet bør ligge en time før hun puttes, så har det bedst effekt og det vil være rigtig godt, hvis I, når hun kommer op af badet, kan massere hende lidt evt. med lidt creme, så hun mærker sin krop og hjælpes til at få ro i kroppen. Og så vil det være super godt med en godnatgrød som giver ro i maven og dermed også i kroppen - en følelse af at trænge til "at blive lagt ned og slå mave"...
Aftensmaden kan f.eks. serveres kl 18, badet ligge kl 18.30, godnatgrøden kl 19.30-19.45 og herefter få børstet tænder og så komme i seng - med flaske/amning eller hvad hun nu plejer at få :)
Jeres datter er i separationsfasen, det betyder at hun lige nu øver sig på at bevæge sig væk fra jer og samtidig også derfor har ekstra meget behov for fysisk kontakt. Hun har brug for at se dig, for at vide at hun ikke er forladt. Hun har i øjeblikket rigtig meget behov for at vide at du er der og vil naturligt i kraft af sin alder være mere pylret og krævende i forhold til kontakt, især når hun skal sove. Derfor vil hun højst sandsynligt blive ked af det, hvis du lægger hende ned og går fra hende - men det må komme an på en prøve....
Det er vigtigt at hun hele tiden er tryg. Hun må ikke føle sig alene og forladt, men skal hele tiden forbinde det at sove med noget dejligt. Det skal være rart at komme i seng. du skal prøve at vurdere behovet - hvis hun lige nu har brug for at tumle lidt omkring, flytte sig rundt i sengen, rejse sig osv. så må hun gerne det - det kan være måden at få lidt overskudsenergi ud, før hun så er parat til at sove. Og hvis hun er okay med det, så behøver du ikke sidde hos hende imens hun tumler rundt, her må du godt gå kortvarigt fra hende og komme ind igen, lægge hende hende, berolige hende, betrygge osv.
Hvis hun er ked af det og tydeligt har brug for at du er der, sidder hos hende, holder i hånden, synger en sang osv. så skal du gøre det. Det er rigtig godt givet ud, hvis du kan bruge 10-15 minutter på at være der og hun så falder trygt i søvn.
Hvis hun søger underholding, hvis hun vil lege, hopper rundt - selvom hun tydeligt er træt og du ved at puttetidspunktet er rigtigt, så kan du bruge det jeg kalder for se-til-metoden. Det handler om at putte hende, sødt, omsorgsfuldt, nærværende og gå kortvarigt - aldrig væk i mere end 3 minutter af gangen, altid vende tilbage uanset om hun græder ikke ikke gør. Det handler om hele tiden at vise hende at I der der, selvom hun ikke kan se jer. Netop fordi hun er i separationsfasen, har hun brug for dette. Hun har brug for at se jer, for at forstå at I ikke er gået og har forladt hende for evigt. Lige nu føler hun sig alene i verden, når I går ...
Metoden bruges ikke i forbindelse med gråd - det er ikke for at hun skal blive ked af det, og det er ikke en "kontrolleret grådmetode", hvor hun får lov til at græde x-antal minutter. Det er en metode, som bruges for at vise hende at det ikke er legetid, men sovetid nu og at I mener at hun nu skal lægge sig ned og ikke hoppe rundt. Ofte vil det være nok at gå fra hende en til to gange, herefter forstår hun, at hun ikke skal lege og vil være parat til at lægge sig, hvor du så kan sidde hos hende, holde en hånd på hende, så hun kan mærke, at du er der og hun kan falde i søvn i sin seng.
Det er en god idé at hun falder i søvn i sengen, hvor I ønsker hun skal sove og ikke falder i søvn i jeres favn. Men hun må naturligvis gerne være i jeres favn, blive ammet, få flaske, blive sunget for, kærtegnet osv. og inden hun så sover helt, blive puttet over i sin seng :)
Jeg håber ovenstående kan hjælpe lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske