Brev:
Manglende dags-søvn
23. februar 2014
Alder:
5 mdr.
Manglende dags-søvn
Hej Helen,
Vores lille søn på 5 1/2 mdr. er en dejlig lille spilopmager. Han griner, pludrer, er nysgerrig og hopper og hopper og hopper rigtig meget. Men sove vil han ikke i dagtimerne. Lige fra fødslen har han aldrig sovet særlig meget - max 12-14 timer som nyfødt.
Nu hvor han er 5 1/2 mdr sover han fortsat ikke mere, men til gengæld kan han nu sove længere intervaller om aftenen og natten. Han sover som regel fra 19.00 om aftenen til 06.30 næsten morgen kun afbrudt af 3-4 måltider og korte vågne periode.
Vores store udfordring er at han fra 06.30 til 19.00 aften kun sover 1-1 1/2 time sammenlagt. Og det er søvn af 15 - 30 min. intervaller. Vi har gjort alt hvad vi føler vi kan. Vi har haft adskillelige snakke med den kommunale sundhedsplejerske, men vi føler vi er kørt fast nu og kan ikke rigtig komme videre :-(
Vi har prøvet at lege med ham i timevis og holdt små pauser når han havde brug for det. Men han bliver ikke træt til at kunne sove længere tid. Vi har prøvet at give ham mos, vælling og grød. Men vælling vil han ikke have, frugtmos er han glad for men det siger sundhedsplejersken han kun må få i meget små mængder sammen med grød. Grød har vi også prøvet men det bliver fortsat kun til få skefulde før han heller ikke vil det. Vi har prøvet i 1 1/2 mdr nu.
Vi kører utallige ture med ham i barnevognen. Nogle dage over 5 km men det hjælper ikke på søvnen. Han kan ligge vågen i en time, når vi går med vognen uden at falde i søvn. Andre gange falder han naturligvis i søvn, men vågner så igen efter kort tid. Han kan godt virke træt, gnide sig i øjnene og pjævse, men kan ikke sove alligevel. Vi har prøvet at få bedsteforældre til at tage ham et par gange her de seneste uger fordi vi er ved at køre lidt død. Men mønstret er det samme for dem.
Han har ingen rytme udover at han sover om aftenen og natten.
Hvad gør vi? Vi elsker vores søn rigtig meget og han er et fantastisk barn, men også en stor mundfuld.
Hilsen
Janne & Martin