Svar: Gå på trapper, nødder og rosiner
30. november 2004
Alder:
17 mdr.
Kære Dorthe
Dejligt at Emiel er så god til at gå/kravle på trapper, men naturligvis ærgeligt at han har mistet interessen lidt for dette;o) Måske det hænger sammen med din voksende mave? Han kan måske godt fornemme at der sker en ændring med dig, maven fylder, når han sidder på dit skød og den hindrer dig jo et eller andet sted i at bære rundt på ham som du gjorde før. Med den alder Emiel har nu, ved han naturligvis ikke, hvad det vil sige at skulle være storebror, men han kan godt opleve at noget er ændret og netop dette kan gøre at han især gerne vil bæres og kræver dig mere.
Umiddelbart tror jeg dog at det er en overgang og han skal nok finde interessen for trappen igen. Måske kan I synge en sang, tælle trin, lege soldater, når I marcherer op eller lignende, for at det bliver spændende igen. Prøv at lade være med at give det alt for meget opmærksomhed.
Når han skal ned, så er det mest hensigtsmæssigt at han sætter sig ned og kravler baglæns. Børn som bor i ejendomme med mange trapper lærer sig dog hurtigt en teknik og bliver rigtig dygtige til både at gå op og ned. Når han føler sig sikker til det, hvilket jo er individuelt, vil han kunne gå forlæns ned at trappen men indtil videre er det at kravle baglæns det bedste.
Med hensyn til nødder og allergi, så er det rigtigt at nødder kan være allergifremkaldende ligesom mange andre fødevarer. Hvis I ikke har allergi i familien overfor nødder eller andre fødevarer så er sandynligheden for at Emiel har det lille. Om et barn skal lade være med at spise nødder afhænger altså af, om det har allergi overfor nødder.
Derudover så handler brugen af nødder om at man ikke bør give sit barn hele nødder. Især peanuts som er kegleformede i faconen, kan kile sig fast ved barnets strubelåg og forhindre barnets vejrtrækning, hvilket jo er både forfærdeligt og katastrofalt. Generelt anbefales nødder ikke til børn under et år, men personligt vil jeg ikke anbefale hele nødder til børn under fire år.
Det vil sige at hvis man har et barn, som man ved har allergi overfor nødder, f.eks. fordi man har fået lavet en priktest som viste dette, så skal man være meget opmærksom. Mange fødevarer såsom konfekt, chokolade, men også chips (jordnøddeolie)indeholder nødder. Men har man et barn som ingen allergiske problemer har, så er der ikke noget i vejen for at barnet får lov til at nyde lidt af julekonfekten. Skålen med de hele nødder bør dog ikke være i huset.
Med hensyn til rosiner så må børn under 3 år ikke få mere end højst 50g rosiner ugentligt. Det skyldes svampegiften ochratoksin A. Små børn bør derfor kun spise rosiner i mindre portioner og ikke hver dag. Da der er tale om langtidseffekter betyder det ikke noget, hvis børnene spiser mange rosiner én dag og ingen de næste. Det er det totale indtag over en længere periode, som skal begrænses. Der er ingen forskel på om det er økologiske rosiner eller konventionelt dyrkede rosiner.
De små pakker rosiner, som man ofte køber og giver børnene med i madpakken mv. indeholder ca 14g rosiner, 3 pakker af disse er altså max, hvad barnet bør få om ugen.
Håber du blev lidt klogere af dette og rigtig meget held og lykke med både Emiel og den lille ny, der er på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske