Svar: Vågner meget tidligt - 4 år
24. februar 2014
Alder:
4 år
Kære trætte mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som en rigtig god idé at komme lidt væk fra Ipad´en om morgenen, så det ikke bliver en afhængighed, som han næsten kan vågne for at søge...
Men derudover tænker jeg, at der er lidt forskelligt I kan overveje:
For det første skal I være meget opmærksomme på om han nogle gange tager en powernap om eftermiddagen. I skriver at han ofte er træt, naturligvis fordi dagen jo starter meget tidligt og jeg tænker, at det måske kan ske, at han powernapper i bilen på vej hjem fra børnehave... Det er vigtigt at være opmærksom på, fordi hvis han sover lidt om eftermiddagen, så kan det faktisk "æde" af nattesøvnen - så han f.eks. bliver svær at få i seng eller vågner meget tidligt.
I skal også være opmærksomme på om han vågner fordi han er sulten. Det kan være en god idé at give ham et ekstra måltid før han puttes i seng. Det kan f.eks. være en portion havregryn med mælk eller en havregrød. Det kan også være en grovbolle, en banan eller måske en rest fra aftensmaden - en frikadelle og et stykke rugbrød. Nogle 4 årige har faktisk glæde af at få et ekstra måltid før sengetid. Det skal gives adskilt fra aftensmaden, men som en del af det at skulle i seng og det kan fylde ham lidt ekstra op, så han ikke vågner fordi han er sulten.
Hvis han ikke kan spise om aftenen, så kan det også være en mulighed at stille lidt knækbrød, frugt eller lignende ind til ham. Noget der kan holde sig, så han selv kan tage sig lidt at spise og drikke om morgenen, når han vågner. Det er her vigtigt at gøre ham selvhjulpen, så I ikke skal stå op og lave morgenmad.
På samme måde vil det være rigtig godt, hvis I kan få ham til at komme ind til jer og ikke bare kalde på jer - han kan have en madras på gulvet i soveværelset, så når han vågner, så kan han tage sin pude ind under armen og trisse ind til jer og sove videre der. Han må naturligvis også gerne putte sig ind til jer, hvis det hjælper ham til at sove og I brummer bare "hej skat" og "vi sover nu" eller ligende, når han kommer, så han hører at det ikke er tid til at stå op, men han er velkommen til at sove hos jer.
I skal være opmærksomme på om han vågner fordi han drømmer. Mange børn vil drømme rigtig meget i 3-5 års alderen og mange børn får mareridt her. Det kan derfor være godt at medtænke om han ser eller hører noget, som han kan drømme ekstra om, når det er nat. Og mareridt opstår ofte hen mod morgenstunden, så det kan være livlige drømme eller mareridt, som netop gør at han vågner mellem kl 04-05...
Her kan det være en god idé med en lille svag natlampe, det kan gøre at han kan orientere sig, når han vågner, og er tryg ved at han jo ligger i sin seng. En åben dør, så han kan søge jer, kan også give tryghed. Det er vigtigt at det er meget svag belysning, for lys kan og vil naturligt appelere til vågenhed.
Derfor kan det også være en god idé med et mørklægningsgardin - ikke lige nu, for solen står ikke så tidligt op endnu, men i løbet af de næste måneder vil det naturligt blive hurtigt lyst og solens første morgenstråler vil kunne vække ham. Det er derfor en god idé at købe et mørklægninggardin der kan holde morgenlyset lidt ude af værelset.
I stedet for Ipad´en som med sit lys og spil også appellerer til vågenhed, så kunne det være en idé at give ham nogle små opgavebøger, hvor han skal tegne, løse små krydsopgaver eller lignende. Naturligvis noget der passer til hans alder - men gerne noget som udfordrer ham og som "kører lidt træt". Så kan han have et sådan lille hæfte eller et par ark liggende ved sengen, kan løse lidt opgaver og måske falde i søvn igen efter lidt tid... Det kan f.eks. være "labyrinter", "følg snoren", "find 5 fejl", "find par der passer sammen".. det kan være et forsøg værd :)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske