Svar: Tandbørstning - 8 mdr.
1. december 2004
Alder:
8 mdr.
Kære Ermelin
Du er bestemt ikke den eneste der oplever problemer i forbindelse med tandbørstning, det tror jeg alle forældre oplever på et eller andet tidspunkt.
Problemet er jo at vi som voksne ved hvor vigtigt der er og meget nødigt ser at vores barn får huler i tænderne. Denne forklaring forstår barnet jo ikke og for det lille barn er det ofte en 'konflikt' omkring hvem der bestemmer over hvem og derfor kan det nogle gange hjælpe at give barnet indflydelse på hvornår og hvordan. I en alder af 8½ mdr. er jeres dreng jo ved at udvikle mere selvstændighed:o)
Derfor er der i princippet ikke noget i vejen for at I en periode står og spiller fransk klovn, hvis det kan lykkes på denne måde. Det er jo kun en overgang og I skal forhåbentlig ikke fortsætte dette gennem flere år:o)
Det handler jo et eller andet sted om opdragelse og konflikter vil I møde mange af fra nu af og årene frem. Generelt kan man sige at i stedet for at fokusere på, hvem der bestemmer, så prøv at fokuser på tænderne. Undlad at spørge ham 'skal vi børste tænder nu?', men sig 'nu skal du have børstet tænder'.
Sig også direkte til ham at du godt ved han ikke kan lide det, men nogen gange må man gøre noget man ikke bryder sig om.
Det handler altså om at finde balancen imellem at give ham medbestemmelse i form af 'jeg vil gerne have børstet tænder, hvis I leger fransk klovn' og at I godt ved at det er ubehagelig, men det skal gøres. Nogen gange på hans præmisser andre gange på jeres.
Nemt er det ikke, men fortsat held og lykke med det:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske