Brev:
Sovevaner og amning 6 uger
1. december 2004
Alder:
1 mdr.
Sovevaner og amning 6 uger
Min søn på 6 uger vågner hyppigt om natten. Han vågner hver anden time og vil have bryst. Jeg har prøvet med sut, vand, kamillete, at vugge ham, men intet andet end bryst hjælper. Han bliver så lagt til og sutter i 2 min, hvorefter han falder i søvn. Det hele starter så igen efter 2 timer. Jeg har tænkt på appetitspring, men kan det tage flere uger?
Om dagen sover han for det meste 3-4 timer i barnevognen om eftermiddagen.
Et døgn for os ser som regel sådan ud:
Kl 9 står vi op, amning 1 bryst ca. 20 min derefter tøj på eller bad. Så er han glad og aktiv i et par timer.
Kl 11 bryst ca. 20 min
Kl 11:30 gøre klar til at sove til middag. Vugger ham i søvn hos mig.
Kl 12 ud og sove i barnevognen
Kl 15 vågner, og er meget sulten. Bryst ca 30 min, ofte begge to
Kl 16 hente storebror, igen en lille lur på ca. 30 min
Kl 17 bryst ca. 20 min
Er herefter vågen det meste af tiden indtil kl 21:30, kun afbrudt at små lure på ca. 5-10 min. Han får bryst så meget han har lyst til hele aftenen, men han sutter ikke særligt godt om aftenen, har altid meget luft i maven, gylper en del, og er generelt ret utilfreds. Vi går ofte med ham i armene i op til 1 time for at få ham til at falde i søvn, men han vågner kort efter igen.
Kl 22 er der som regel ro, og han sover
Kl 00 vågner, vil ha´ bryst, det får han, det tager for det meste kun 5 min, falder let i søvn igen
Kl 02 bryst tager ofte 15 min
Kl 04 bryst, har her tit meget luft i maven, og kan ikke prutte, men gylper i stedet, falder tit i søvn efter at han har gylpet og sover et par timer.
Kl 06 bryst igen, kort tid, og sover uroligt ind til kl ca 9
Vi er meget opmærksomme på at han får bøvset ordentligt af, jeg er meget opmærksom på at få lagt ham rigtigt til, og at han ikke skifter bryst for hurtigt.
Er han sulten? Han vejede 4450 g ved fødslen, tog 800 gram på de første 2 uger, og har derefter taget 700 g på på 3 uger.
Jeg overvejer kraftigt med en flaske om aftenen, men det er endnu kun blevet ved overvejelserne. Jeg er bange for at det ødelægger amningen. Men jeg er også ved at være så træt og udmattet at jeg snart godt kunne trænge til mere end 2 timers søvn af gangen.
Hvis jeg skal give ham flaske om aftenen, hvordan er det så bedst at gøre det? Først på aftenen hvor han har stor appetit eller sidst på aftenen, hvor han ofte kun hyggespiser, og hvor jeg tror det kan være ret svært at få ham til at tage flaske.
Hvad hvis jeg malker ud i løbet af dagen, og giver ham det om aftenen, har det nogen effekt a la erstatning, som jo ofte får dem til at sove længere.
Håber du kan hjælpe
En MEGET træt mor