Svar: Sovevaner og amning 6 uger
1. december 2004
Alder:
1 mdr.
Kære Meget trætte mor
Først vil jeg lige rette op på en misforståelse: Børn bliver ikke mere mætte af erstatning eller sover bedre på dette end ammemælk. Forskellen er, at når man giver flaske, så er man som forældre er helt sikre på hvad barnet har fået at spise. Man giver derfor ikke barnet mad hele tiden fordi man ved at uroen ikke skyldes sult, men forsøger at få barnet til ro på en anden måde. Ofte får børn der bliver flaskeernæret derfor en anden rytme eller rutine, og dermed ikke sagt at det ene er bedre end det andet!
Med hensyn til appetitspring, så burde dette kun vare højst to døgn, derefter burde mælkemængden være øget, vel at mærke hvis man har lagt til, når barnet havde behov for det.
Med hensyn til om din søn er sulten, så er det meget svært at svare på. Jeg vil derfor give dig mine tanker omkring det.
For det første så er han jo en stor dreng, som fra starten har haft behov for en vis mængde mad, hvilket han jo også har fået, med den fine vægtøgning.
For det andet så spiser han hyppigt. Det tyder jo på at han er sulten. Hvis det er nok at lægge ham til hver anden time, så er det jo helt fint, sålænge du kan holde til det. Han skal jo med den alder han har have lov til at regulere det selv. Og nogle børn får dækket deres behov ved netop at spise meget hyppigt.
Jeg bliver i tvivl om, hvorvidt han spiser lang nok tid hos dig. Du skriver at han ofte dier 20 minutter, nogle gange kortere, dog om eftermiddagen spiser han 30 minutter på hver side. Dette kan sagtens være helt normalt og der behøver ingen problemer være i det, jeg tænker bare, hvad der sker, når du har ammet ham i 20 minutter. Falder han i søvn og slipper af sig selv, fordi han er fuldstændig færdig, eller kunne han evt. blive skiftet og så tilbydes mælk fra den anden side også? Det skal bare være et tilbud, nogle gange vil han spise der i få minutter, andre gange i længere tid og atter andre gange vil han afvise fordi han er mæt.
Det at få ham til at tage rigtig godt fra i løbet af dagen og få ham fyldt op her, er vigtigt i forhold til hans rytme. Samtidg har du også mere mælk i løbet af morgenen og formiddag og derfor er det nemmere 'at fylde på her'.
Mange børn bliver urolige om aftenen og det er helt naturligt at de gerne vil ligge hyppigt ved brystet her, også for at blive fyldt op til natten. Du skriver dog at han gylper meget, hvilket jo tyder på at han ikke umiddelbart mangler mælk i maven, samtidig falder han også i søvn, når mælken er kommet op, så der er ro i maven, måske skal du derfor prøve at finde på noget andet for at give ham ro og ikke lægge ham til hele tiden. Det kan være lette for dig at finde andre løsninger, hvis du ved at han har spist rigtig godt dagen igennem.
Jeg ved godt du skriver at du har forsøgt meget og det kun er brystet der duer, men mon ikke der også er noget tryghed i det. Problemet er jo også at han godt kan lugte din mælk og derfor tror at han skal spise hele tiden, når han er hos dig. Måske ville det derfor hjælpe at han kom over på fars brystkasse, fordi far ikke lugter af mælk og måske kan han så bedre finde roen igen.
Når børn har mavekneb, så hjælper det ofte at gå rundt med dem hen over armen. Men en time er lang tid at gå rundt og han bliver jo ikke lettere, derfor kunne det være en god idé at du, når du havde ammet og mener at han er mæt, overgiver ham til fars brystkasse, måske sammen med en sut og en dyne - tæt, varmt og rart.
Imens må du så tage dig lidt af storebror, læse en historie højt eller lignende, for det er jo altid svært når der er to som skal have opmærksomhed og kontakt og det hele ikke skal være alt for 'dumt'.
Med hensyn til udmalkning, så kan din dreng meget bedre arbejde med brystet end en maskine kan. Det lyder ikke som om du mangler mælk og derfor synes jeg umiddelbart ikke at der er nogen grund til at begynde at malke ud for at give ham din mælk på flaske - den kan han fint spise af brystet. Jeg har lidt svært ved at gennemskue, hvorfor du mener at dette vil ændre noget, men har du lyst til at forsøge det, så står det dig frit for. I stedet for flasken kan du evt. bruge en 10ml sprøjte og lade ham sutte mælken i sig gennem den. Placer den i mundvigene, eller lige midt ved munden/læberne. Nogle børn har så kraftigt et vacuum, at de suger sprøjtens stempel i bund i løbet af et sekund, hvor andre lapper det stille og roligt i sig.
Hvis du vil give ham ekstra, for at se om det er sult, så skal du gøre op med dig selv, hvad det kræver af ressourcer at skulle malke ud ved siden af amning, i forhold til, hvad der ville ske ved at give erstatning.
Det kan ofte give mere ro i det lille hjem, hvis man giver barnet lidt ekstra om aftenen. Barnet dier i forvejen hyppigt her, man har ikke helt så meget mæk som først på dagen, og man er sikker på at barnet er fyldt godt op til natten. For nogen virker det, for andre ikke. Det må komme an på en prøve og du skal naturligvis forsøge på et tidspunkt, hvor du mener han vil være interesseret i det. Også far kan være god til det med flaske, da han ikke forbindes med amning.
Med hensyn til at vågne når I lægger ham fra sig, så handler dette igen om tryghed. Prøv derfor at rulle ham i dynen, så han er omsluttet og put ham i liften. I stedet for at vugge ham i armene, kan I vugge ham ganske lidt i liften, så han lærer at falde i søvn der og ikke vågner op ved at blive flyttet.
Det var en masse tanker, som jeg håber du kan få lidt ud af. Held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske