Brev:
Indkøring af barnepige
1. december 2004
Alder:
10 mdr.
Indkøring af barnepige
Jeg har brug for et godt råd til indkøringen af en barnepige for Laura og Elisabeth, der er lidt over 10 måneder gamle. Hun startede i mandags, og vi synes slet ikke, at der er sket en forbedring i de 3 dage, hun har været her. Min mand har orlov de næste to dage med, og så må jeg tage resten af indkøringen, mens jeg egentlig burde sidde og skrive speciale...
De har været bange for fremmede siden de var ca. 5 måneder, og det var rigtig slemt i 8-9-måneders alderen. Jeg synes, at Laura er rimeligt ved at være kommet over det, men ikke helt. Elisabeth er slet ikke kommet over det! I går kunne min mand gå ned i vaskekælderen og ordne vasketøj sammen med Elisabeth, mens Laura legede alene med barnepigen. I dag var de dog begge super-utilfredse hele dagen, men det kan måske hænge sammen med, at de sov rigtig dårligt i nat, så de var nok ikke så oplagte.
Når jeg kommer hjem er der også lidt pyller, og de hænger i skørterne. Elisabeth kan godt have dage, hvor hun bare kravler hen og rejser sig op af mit ben og vil op HELE tiden, men andre dage kan de bare drøne rundt i lejligheden uden nærmest af ænse, om vi er der. Men hvis barnepigen (eller andre fremmede) er der, så er det åbenbart farligt.
Jeg havde umiddelbart forestillet mig, at jeg i næste uge kunne arbejde hjemme nogle timer, evt. tage et par timer på universitetet (ligger tæt ved) og tilbage igen. Måske er det for optimistisk? I dag kunne min mand ikke engang få lov at gå på toilettet uden hyl! Skal vi begynde at tage væk på småture (f.eks. en halv time) hvor børnene er hjemme sammen med barnepigen, allerede nu, eller er det bedre, at vi bliver derhjemme? Og hvor lang tid af gangen skal vi være væk?
Der er en legestue, hvor de kan komme en gang om ugen. Hvornår skal vi begynde på det? Selv når vi har været ude på besøg andre steder begge forældre, har de været mere stille end normalt, i hvert fald den første times tid, og så kagler de løs, når vi kommer hjem.
Jeg håber, at du kan hjælpe os, for det er meget frustrerende, når de er ulykkelige! Jeg ville jo nødigt blive nødt til at droppe specialet og blive hjemmegående - før eller senere skal de jo vænne sig til andre.
Venlig hilsen
Fie