Brev:
3. mdr. gammel pige - vil stadig ikke sove om natten
3. december 2004
Alder:
3 mdr.
3. mdr. gammel pige - vil stadig ikke sove om natten
Kære Helen
1000 tak for din meget detaljerede respons på mit lange brev d. 23/11 om vores 3 mdr. gamle datter, der kun sover en time ad gangen natten igennem...jeg ville ønske, jeg kunne skrive, at det er blevet bedre...men tværtimod...
Vi valgte at indføre dette ritual om aftenen:
Kl. 20: amning, lys dæmpes, ro i hjemmet..
Herefter rolig skiftning, som et forsøg på at bryde hendes association mellem amning og søvn.
Ca. kl 21: puttes i dyne og far går tur med baby på armen, indtil hun sover...tiltagende hysterisk grædende under denne seance de seneste 10 dage....falder dog i søvn efter 10 minutter og puttes i sin barnevogn på sit eget værelse 2 skridt fra vores sovevær.....hun sover herefter 40 minutter og vågner....vi har prøve følgende:
- at lade hende klare 40-min. krisen selv; at vugge hende i vognen og tale beroligende til hende, når hun begynder at vågne; at tage hende op til en gåtur på armen og at amme hende til ro igen inde på hendes eget værelse...intet hjælper...hun eskalerer i gråd (skriger til hun er som en flitsbue og hiksende efter luft...det virker altså ikke som blot en søvnfase ;-()) og kommer til sidst ind i vores seng og får et bryst i munden ;-()...herefter sover hun som vanligt uroligt resten af natten og vågner hver time...kun et bryst eller en vuggetur på armen kan få hende til at sove videre...vi har prøvet at ignorere ”baby-lydene”, men hun vågner helt op hver gang....af og til lykkes det mig at snige brystet ud af munden på hende, når hun sover, så jeg kan få en halv times søvn...men som regel vågner hun ved dette, og så starter vi forfra.. Vi har prøvet at lægge hende tilbage i barnevognen, men også her vågner hun efter kort tid.
Jeg vil lige fortælle dig følgende som kommentar til dine forslag:
Hun spiser ikke hyppigere eller mere, og det lader til, jeg har mælk nok.
Hun bøvser og prutter fint og virker ikke besværet af luft eller mavesmerter...det gjorde hun indtil for en måneds tid siden...
Hun har de sidste 10 dage nægtet at tage sutten...den gør hende nærmest skruphysterisk....hun vil hellere have den ”store” sut ;-()
Der er 18 grader varmt og luftet ud i vores sovevær.
Jeg trækker ikke længere tiden ud mellem hendes dag-lure, og hun sover, så længe hun har lyst dvs. ialt 5 timer i løbet af dagen.
Derudover vil jeg sige, at når hun om formiddagen puttes i barnevognen til sin lange lur på altanen falder hun til ro i løbet af få sekunder og falder i søvn, mens jeg giver hende overtøjet på...dvs. af sig selv uden så meget som at være nået ud til barnevognen...hun har også 40-minutters kriser under sin lur i barnevognen, kan jeg se, men hun klarer selv at sove videre...hvis vi derimod prøver at putte hende til en lur svøbt i dyne eller tæppe er hun de seneste 10 dage blevet hysterisk grædende som om aftenen...hun plejer ellers at elske at falde i søvn på den måde, men måske er hun ved at udvikle en dårlig association til dette pga. aften-putte-seancen?
....jeg er meget afhængig af at kunne få hende til at falde i søvn i mine arme mindst en gang i døgnet, da det er det eneste tidspunkt, det er muligt at lave udstrækningsøvelserne som behandling for hendes torticollis...
Iøvrigt er hendes hoved nu blevet skævt som følge af denne torticollis, hvilket yderligere besværliggører hendes lejring til natten.
Vi er SÅ trætte, udmattede og opgivende...jeg fantaserer om sammenhængende søvn og kan næsten ikke udholde at høre andre fortælle om, hvordan de putter deres små børn til en god nats søvn ;-()...misundelse er en grim ting!!!!..
Det skal lige siges, at vi anstrenger os meget for ikke at virke opgivende eller vrede overfor vores datter eller hinanden...det er jo ikke hendes ”skyld”, blot situationen, der driver os til vanvid...Jeg ved godt, vi skal holde fast ved en måde at putte hende på om aftenen, men som vi gør det nu, virker det bare ikke, og hun er tiltagende ked af det om aftenen, ikke aftagende....
Vi overvejer følgende og vil gerne høre din mening om det:
At ”snyde-putte” hende om aftenen som om hun skulle ud at sove på altanen ;-()...dvs bomulds heldragt, der efterfølgende kan åbnes helt så kun fødder og arme er i dragten og en hue, der kan tages af. Herefter i voksiposen og en kort køretur på altanen til hun sover, hvorefter vi vil tage barnevognen ind i lejligheden, pakke hende ud og lægge dynen over hende....tænker at vi bryder bryst-sove associationen, og at hun når hun vågner efter 40 minutter ligger det samme sted, som hvor hun faldt i søvn?!
At amme hende i søvn på en madras ved siden af vores seng og krybe væk fra hende, når hun sover, så hun ikke har den tætte kropskontakt og bryst-ad-libitum i løbet af natten.
Jeg ved godt, vi har prøvet mange forskellige ting..men vi ønsker fortsat ikke, at hun skal græde sig i søvn....
Mange hilsner fra Den endnu mere Trætte Familie