Svar: 3. mdr. gammel pige - vil stadig ikke sove om natten
3. december 2004
Alder:
3 mdr.
Kære trætte familie
Det er jo meget svært at hjælpe konkret gennem en brevkasse, da jeg ikke kan se, hvad der sker i jeres lille familie, eller hvordan jeres datter i øvrigt har det. Jeg bliver derfor nødt til at stille nogle modspørgsmål, som så måske kan hjælpe jer videre frem.
Hvem har stillet diagnosen Torticollis? Er det en læge og er I i givet fald henvist videre til en fysioterapeut? Er I sikre på at hendes uro ikke skyldes smerter?
Ved I at der findes en forening for patienter med Torticollis? Jeg har under dansk dystoniforening fundet følgende link:
http://www.dystoni.dk/indhold/Webside.asp?articleGuid =5325&menuGuid=3984&subMenuguid=4493, hvor der henvises til Overlæge, dr. med. Bjarne Møller-Madsen som kan kontaktes på Århus Universitetshospital på telefon: 8949 3333
og derudover oplyses at Dansk Dystoniforening er i besiddelse af enkelte telefonnumre til forældre med børn, der har torticollis. Henvendelse kan ske til Ulla Balser Poulsen, telefon: 4495 5165.
Derudover vil jeg lige fortælle at man på siden babyparadise.dk kan købe en pude til børn med lejringsbetinget skævt kranie. Om denne har nogen effekt tør jeg ikke sige, men I kan overveje det.
Med hensyn til dine nye forslag, så synes jeg at løsningen med voksipose og barnevogn, ind og ud osv. lyder meget omstændelig, også selv om I er parate til at prøve alt. Muligheden med at lægge sig på en madras, lyder langt mere tiltalende, så måske skulle du forsøge dette i første omgang.
Alternativt findes der også 'baby-CD´ere' som for nogle børn har en beroligende effekt. Om I tror på dette, kan I jo vurdere. Det nævnes bare for at give en anden mulighed. I kan prøve at se dette link: www.gladbaby.dk
Hvis det kan tænkes at hun har ondt, så skal I naturligvis tale med lægen om dette. Derudover kan I forsøge at give hende lidt kogt sukkervand (1 tsk. sukker i 100ml vand) eller lidt kamillete med lidt sukker, da man ved at sukker har en smertestillende effekt. Sundhedstyrelsen anbefaler ikke at man tilbyder børn ekstra væske i form af vand eller te, men I jeres tilfælde kunne det måske have en effekt. Bare et par skefulde eller højst 20 ml kan måske gøre en ændring.
Tilsidst vil jeg lige sige at I ikke skal være bange for at bede om hjælp. Har I ikke nogen som kunne tage over bare en enkelt aften, for at I kunne få lidt ro og dermed fornyet energi til aftenerne efter. Jeg ved godt at man som forældre ikke er meget for at andre skal passe ens barn og slet ikke i den alder 'for ingen er jo så gode som forældrene' og det er også ganske rigtigt. Men I skal også passe på jer selv og hinanden.
Er det rigtig slemt kan I altid tale med lægen og bede om at blive indlagt med jeres datter, på den måde står I ikke alene, men der er nogen som kan tage over døgnets 24 timer. Det skal naturligvis være galt for at man griber til denne løsning, men kun I kan vurdere, hvor meget I kan blive ved at holde til.
Jeg ønsker jer fortsat rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske