Brev:
3 måltid skemad og mareridt
3. december 2004
Alder:
5 mdr.
3 måltid skemad og mareridt
Jeg vil gerne spørge om et par ting.
Vores søn er nu lige knap 5 mdr og vejer ca. 8,8 kg.
Vi begyndte med ske mad for cirka 1 mdr. siden og det går fint. Jeg begynder snart, at lære ham at drikke af kop, nu hvor han er styr på det med skeen.
Marius`"madskema" se således ud:
0800 200 ml Grøn allomin
1100 1 portion grød og 100 ml grøn allomin
1400 200 ml grøn allomin
1700 1 portion grød og 100 ml grøn allomin
1900 200 ml grøn allomin
0400/0500 200 ml grøn allomin
Marius bliver tidlig træt og kommer i seng kl. 1900. Med en enkelt natflaske kl. ca. 04/05 så står Marius og jeg op kl. 0800. Så vi kan ikke klage over hans nattesøvn ;-)
Fordi han kommer så tidlig i seng, så spiser han kl. 1700 hvilket er væsentlig tidligere end min mand og jeg. Vi spiser normalt kl. ca. 18, men Marius er flad og klynker den sidste time han er oppe, så vi har skubbet vores aftensmad til kl. 1900, når han er i seng.
Det jeg nu er lidt bekymret om er, det at der i den opskrifts bog vi har fået uddelt, står at det er vigtigt, at barnet er med til bords og lærer at spise i det hyggelige fællesskab. Det når han jo ligesom ikke når han allerede er kommet i seng.
Hvornår begynder det alders- og udviklingsmæssigt at være vigtigt at barnet er med til bords? Så må vi jo til at spise kl. 17.30 hvis ikke hans søvnmønster har ændret sig.
Hvornår er det normalt at introducere et 3. skemåltid? og hvilken flaske skal jeg udskifte med grød/mos. Marius er endnu ikke særlig begejsteret for mos men vi arbejder på sagen.
Et 3. men lidt anderledes spørgsmål vedrører hans søvn. Han sover en lur af ½ times varighed (i sin seng), ca. 1½ time efter han er stået op, igen ½ time omkring kl. 13 (i barnevognen) og så kan han tage 1 til 2,5 time sidst på eftermiddagen (i barnevognen), før hans aftensmad.
Her på det sidste er han begyndt at vågne op stærket grædende (vi antager at det er på grund af mareridt) og er næsten ikke til at trøste. Det sker næsten kun, når han sover til middag, kl. 13 eller sidst på eftermiddagen.
Jeg tror ikke, at det har noget med barnevognen at gøre og selv om han græder hjerteskærende, så sover han næsten stadig og er ikke til at vågne for at trøste. Han er træt nok, men det virker som om der er nogle gimme tanker der slår hans søvn i stykker. Hvad kan det være og er det normalt? Er det en fase der vil passere (som så meget andet;-))?
Han sover fint om natten, og græder stort set aldrig der.
Hilsen
AM