Svar: 3 måltid skemad og mareridt
3. december 2004
Alder:
5 mdr.
Kære AM
Marius´ madskema ser fint ud i forhold til hans alder. Der er ingen problemer med at forsøge at give ham lidt at drikke af en kop. Du kan give ham vand eller lidt grøn allomin, som du synes er bedst. Det kan være en fordel at bruge et snapseglas eller et lille bæger, da han bedre vil kunne svøbe omkring dette med sin lille mund, end en større barnekop.
Med hensyn til at spise sammen (hele familien) så bliver dette lidt nemmere i takt med at Marius bliver ældre. Når han er 6 mdr. gammel vil han kunne sidde kortvarrigt med ved bordet i sin højestol. I takt med at han bliver ældre, bevæger sig mere rundt osv. så bliver han også træt på en anden måde, får andre spise og soverytmer. Lad derfor tingene ske som de sker, det ændrer sig hele tiden.
Det er forskelligt hvornår børn er klar til et tredie skemåltid. Nogen først i 6 mdr´s alderen andre meget før, det kommer også an på, hvornaår man er begyndt at give skemad. Der er jo forskel på om barnet er 4 mdr. når man begynder eller 6 mdr. Hvis du i løbet af den næste måned synes at han virker mere sulten, så kan du øge ham til tre måltider og frem mod 7 mdr´s alderen vil du så kunne give ham 3-4 måltider skemad dagligt.
Jo mere grød og mos han spiser og jo bedre han bliver til at drikke af kop, jo mindre vil han have behov for at få sine flasker. sålænge han er under 9 mdr. gammel er det dog stadig vigigt at han får en stor del af sit indtag dækket af mælk.
Når du øger ham i skemåltider, så er det en god idé at lade grød udgøre max to af måltiderne, resten mos. På den måde kan du hjælpe til med at holde hans mave igang.
Med hensyn til hans søvn, så lyder det helt bestemt som om han drømmer meget. Alle oplevelser skal jo bearbejdes igennem drømme og man ved at selv små børn på Marus´alder drømmer. Din beskrivelse lyder som mareridt, selv om det er meget tidligt. Men i hvert fald lyder det som om at det er ubehagelige drømme for ham.
Lige nu og her tror jeg det er en fase, men nogen børn drømmer jo mere end andre og nogen går jo også i søvne, eller taler i søvne. Måske hører Marius til en af dem?! Forstået på den måde at det lige nu godt kan være en fase, men at hans drømme aktivitet i årene fremover jo godt kan fylde meget.
Lige nu er det bedste du kan gøre at stryge ham lidt over håret, vugge ham lidt og lignende, så han falder til ro igen.
Rigtig meget held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske