Brev:
Soverytme - 12 mdr.
12. marts 2014
Alder:
12 mdr.
Soverytme - 12 mdr.
Kære Helen.
Vi har en datter på 12 mdr. Hun har altid været motorisk meget aktiv, og hun har altid haft et stort tryghedsbehov. Da hun var spæd, kunne hun ikke finde ro til at sove om natten på trods af, at hun om dagen sov helt fantastisk. Efter råd fra vores sundhedsplejerske fik hun derfor lov at sove ved siden af mig i vores seng. Det hjalp i forhold til trygheden, og hun sov igennem efter dette. Men hun ville stadig ikke gå i seng i ordentlig tid - hvilket jo også var svært, da hun jo ville sove ved siden af mig og derfor fulgte min soverytme, men også fordi hun ikke virker træt til at sove før forholdsvist sent (20-21) om aftenen.
Det leder mig jo så frem til vores problem nu: Vi vil meget gerne have ændret på hendes soverytmer, både for hendes egen, men også for hendes forældres skyld. Vi vil gerne have, at hun får vænnet sig til at sove i sin egen seng, og vi vil gerne have, hun falder i søvn tidligere om aftenen.
Situationen ser således ud lige nu:
Hun sover ca 3-4 timer i dagplejen, fordelt på en kort formiddagslur og en eftermiddagslur. Hun står op ved 7-tiden, og vi prøver at putte hende 19-30-20.
Hun er meget ked af det, når hun kommer ned at ligge i sin seng. Vi har prøvet at putte hende ved at lægge hende i sengen, sige godnat og gå ud. Hun skriger så helt vildt, hvorefter vi tæller til 10 og går ind og trøster hende og lægger hende ned igen. Sådan fortsætter vi, indtil hun falder i søvn (hvilket tager LANG tid og ikke altid lykkes). Men hun er til sidst dybt ulykkelig og græder meget, og vi er i tvivl, om det er det rigtige, for hun skal ikke lære at græde sig i søvn.
Er det den rigtige taktik, vi har valgt? Er der noget, vi skal være opmærksomme på/ændre, når vi har et barn med så stort et tryghedsbehov? Bør jeg samtidig stoppe amningen helt (hun får pt. lidt til aften/nat og nogle dage en smule sent eftermiddag)?
Vi er noget i tvivl om, om vi griber det korrekt an, for hun virker efterhånden helt panisk omkring sin seng - som hun jo aldrig har været glad for, men dog taget få lure i i løbet af dagen. Vi er nok egentlig mest bange for, om vi gør situationen værre ved at "tvinge" hende til at sove på et nyt tidspunkt og et nyt sted. Vores situation er også lidt svær, da vi pt. ikke mulighed for, at hun kan sove på eget værelse, så hendes seng står ved siden af vores.
Vi håber, du har nogle gode råd til at ændre rytme.