Brev:
Hjælp - Nætterne er et helvede!
12. marts 2014
Alder:
7 mdr.
Hjælp - Nætterne er et helvede!
Kære Helen.
Vi har den dejligste datter på 7 mdr. Hun er en sød, glad og aktiv baby i løbet af dagen. Hun er god til at sove formiddagslur og eftermiddagslur, men når natten falder på transformerer hun sig til et "babymonster";-)
Fra hun var 2½ mdr til hun var 6 mdr. har vi haft svært ved at putte hende om aftenen - det var sådan set let nok at putte hende, men så stod hun da bare op 40 min senere og var vågen til midnat - eller kl. 1. Det er der styr på nu!! Vi har fundet et putteritual der virker - og hun kommer nu i seng kl. 19.30 og sover til næste morgen.
Problemet er, at hun er blevet afhængig af sin sut!!!
MEGET AFHÆNGIG!!!
Jeg har sat streger nogle nætter for hver gang jeg har givet hende sutten - det kan være op mod 40 gange i løbet af den tid jeg ligger i min seng - dvs. de gange jeg har givet hende sutten fra hun går i seng, til jeg går i seng er ikke talt med!!!
Jeg er helt død - mangler seriøst søvn - men det gør hun også!!! Vi har også nogle "gode" nætter - dvs. jeg giver hende sutten mellem 8-10 gange - og så har jeg en rigtig glad og frisk baby i løbet af dagen. De nætter hun har skreget 40 gange, er hun også sur og tvær (som sin mor) i løbet af dagen!!!
Vores dag ser sådan ud:
7-7.30 vågner - får tøj på og grød + vand af kop
9.30: formiddagslur (uden flaske - hun vil nemlig ikke spise frokost, hvis hun får mad her - aftale med min sundhedsplejerske)
11.00: står op og får middagsmad ca. 11.30. Grød og noget hun selv kan holde og guffe i.
13.30: flaske og puttes til middagslur
15 - 15.30: Står op og får lidt frugt + vand af kop
17.30: aftensmad + vand af kop
19.00 Vi går igang med putteritual og får en flaske - sover 19.30.
01.00: Flaske og så sover hun til kl. ca. 7.
(Vi har forsøgt med flaske kl. 23 - men hun vågner alligevel mellem 1 og 2 og vil have mad, og hvis hun får så meget mælk om natten, vil hun ikke spise om dagen).
Jeg synes selv vi har en god døgnrytme - den passer ind i vores familie og de aktiviteter vi går til i ugens løb (svømning, rytmik, mødregruppe osv)
MEN MEN MEN den sut... Jeg har din bog om søvn og den om mad - jeg er rigtig glade for dem, men jeg kan alligevel ikke løse mit problem ud fra dem!!!
Vi har forsøgt:
-At hun sover på sit værelse, så vi ikke vækker hende - gik op i hat og briller - jeg løb frem og tilbage en hel nat!!!
-Vi har forsøgt at lirke sutten ud af munden på hende lige inden hun falder i søvn - så skriger hun 5 min senere, når hun har fundet ud af at sutten mangler - og det orker man bare ikke en hel nat! skal siges jeg har forsøgt 10 aftner i træk og jeg holdt til det ca. 4 nætter - men ingen bedring.
- Jeg har købt natsutter i håb om hun selv kan finde dem - men tror hun er for lille.
- Vi træner i at hun kan få sutten i hånden og selv putte den i munden - det kan hun om dagen, men om natten skriger hun til den er i munden.
- Har forsøgt med sutter på en stofble ved hver side af hovedet, i håb om, at hun bare kunne vende hovedet og få en sut i munden - virker ikke!!
Hvad skal vi gøre - for jeg holder ikke til det her ret meget længere.
Min mand prøver at tage over når han kan, men han har mange nattevagter og så er jeg jo helt alene om det!!!
Hjæp!!!
Hilsen
Den meget trætte mor!!!