Svar: Hjælp - Nætterne er et helvede!
12. marts 2014
Alder:
7 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og velkommen til - og dejligt at høre at du har købt min bog om børn og søvn, tak :)
Jeg kan godt forstå du ikke kan hænge sammen. Uanset om det er 8 eller 40 gange du skal give sut på en nat, så er det for mange gange og problemet hos jer lyder netop til at være sutten. Jeres datter lyder til at have det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn.
Vanebetinget afbrudt søvn opstår, når vi forældre (ofte i bedste mening) kommer til at give vores børn en vane, som gør barnet afhængig af os om natten. Og det er ofte sutten. De er vigtigt at skelne imellem hvad der giver vanebetinget afbrudt søvn og hvad der ikke gør ...
Små børn vil naturligt have mange opvågninger i løbet af en nat. De fleste vågner op et sted mellem 10-20 gange hver nat - det gør vi voksne også - og her registrerer vi at alt er som da vi faldt i søvn. Hvis det er tilfældet, så sover vi roligt videre. Når børn har disse opvågninger, så skal vi hjælpe dem videre i søvnen og det er her helt fint at hjælpe barnet med at blive lagt om på den anden side, putte dynen om barnet osv. De at hjælpe med stillingsskift er helt naturligt, for det lille barn er ikke i stand til at flytte på sig og finde en rat stilling at ligge i - men man skal passe rigtig meget på ikke at give sutten i munden hver gang.
Det er helt naturligt at sutten ryger ud af munden på hende, når hun sover, og hvis du per automatik kommer den i munden på hende hver gang hun har sine små opvågninger, så er det, at det på sigt kan give jer problemer, fordi hun så lærer ikke at kunne sove uden sin sut og hun er som du har registreret stadig for lille til selv at finde den ... Og derfor er afhængig af at du igen og igen og igen og igen putter den i munden på hende.
Det er ikke på samme måde problematisk at hjælpe hende med at skifte stillling, for hun lærer dette i takt med at hun motorisk bliver stærkere og hendes behov for din hjælp bliver således mindre og mindre. Men at finde sutten er rigtig svært!
Faktisk lyder det som om at hun er ret god til det og det er ganske rigtigt, det du gør, nemlig at øve sutten i hånden om dagen, så hun selv kommer den i munden - og så overføre dette til om natten. Men hun kan ikke om natten endnu - de fleste børn er omkring 10 måneder før de kan begynde at lære det om natten. Nogle naturligvis lidt før, andre først senere...
Så hvad kan du gøre? Tja et eller andet sted det du allerede forsøger, nemlig at lære hende at finde sutten selv. Eller endnu bedre, forsøge at få hende videre i søvnen uden sutten, så hun ikke behøver den på sigt. Kan du evt. sove sammen med hende, hvis far ikke er hjemme og give hende masser af nærhed og fysisk kontakt og på den måde se, om hun så kan undvære sutten i munden? Det er et forsøg værd om det ville hjælpe hende at sove tæt sammen med dig i en periode.
Og så synes jeg faktisk også at du skal bestille tid hos en øre-næse-halslæge og få tjekket hende i øre, næse og svælg. Det er mange opvågninger hun har, og det at hendes behov for at sutte så meget om natten er så stort, kunne måske tyde på, at hun har noget i øre, næse eller svælg som generer hende. Det er værd at få tjekket.
Rigtig meget held og lykke med projekt væk fra sut :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske