Svar: Overgangskost til barn 7 måneder
13. marts 2014
Alder:
7 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og tak for dine søde ord til mig :) Og naturligvis velkommen til - og lad mig først lige starte med at sige, at alle spørgsmål er vigtige! Og det er rigtig fint at du spørger :)
Nu hvor din datter er 7 måneder, så vil det ofte passe rigtig godt med 4 amninger i døgnet og jeg anbefaler at disse ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Det betyder hos jer, at den første amning, som skal væk, vil være amningen midt nat og derefter amningen inden formiddagsluren. Hun har selv sagt amningen om eftermiddagen fra og det er super fint, det holder du bare fast i. Det er altid godt at følge de signaler barnet selv sender :)
Det vil være rigtig godt, hvis du kan amme hende fra begge bryster sen aften, før du selv går i seng. På den måde sikrer du dig, at hun er fyldt godt op til natten og derfor bør kunne sove et lidt længere søvnstræk, før hun melder sig igen. Når og hvis hun så vågner omkring kl 02 og gerne vil ammes, så prøver du i første omgang om du her kan hjælpe hende videre i søvnen uden brystet. I stedet kan du hjælpe hende med at skifte stilling, komme om på den anden side at ligge, kærtegne hende, putte dynen godt omkring hende osv. og se om hun kan komme videre i søvnen uden brystet. Hvis ikke hun kan det, så skal du amme hende. Men prøv i første omgang så kun at amme hende fra et bryst. Altså skære ned, så hun ikke længere får fra begge sider, men kun fra den ene og på den måde vænnes til at drikke mindre mælk om natten.
Når hun har vænnet sig til at nøjes med kun et bryst om natten, så begynder du at trappe dette ud og igen ved at tilbyde hende mindre og mindre. Det gør du ved at afkorte amningen mere og mere. Det kan du gøre ved at tilbyde hende brystet, men gøre det kortvarigt. Altså lade hende die men forsøge at lirke brystet ud af munden på hende. I starten søger hun det igen, og det får hun, dier igen, falder til ro og du lirker det atter ud. Det skal du måske gøre 5 gange, måske lidt mere og det er helt okay. Det er en proces.
Samtidig med at du gør dette, så beroliger du hende ved at holde hende i hånden, kærtegne hende, holde din hånd på hendes hofte, når hun ligger ved siden af dig, så hun lulles lidt, beroliges lidt og stille og roligt skal hun så lære at komme videre i søvnen netop med disse kærtegn og uden at du behøver give brystet. Brystet lirkes altså ud, og erstattes af de andre ting og stille og roligt kan brystet helt undværes.
Og ja - du har ret i at det vil være rigtig fint at arbejde på at hun på sigt måske ammes omkring midnat og så kan sove måske 5 timer før hun behøver mælk igen. Men hvis hun kun kan sove 4 timer, så er det også helt okay - man kan sige at fordelen ved dette er, at hun så måske kan spise mere morgengrød, fordi der er gået lidt flere timer siden hun fik mælk om natten... :)
Og stille og roligt skal mælken om formiddagen så erstattes af mellemmåltid og du må gerne begynde at give hende lidt mere at spise, altså lidt større mængder, netop for at hun er mæt nok. Hvis hun kan spise 1.5 dl. morgengrød, må hun således gerne få det og hvis hun kan spise 1 dl. frugtmos og samtidig sidde og gumle på frugt i hånden og drikke lidt vand af en kop, så er det fint at give hende dette. Jo mere hun spiser morgen og formiddag og drikker af en kop, jo bedre vil hun naturligt kunne undvære brystet inden sin formiddagslur :)
Hvis hun nogle dage ikke virker til at have brug for amningen før middagsluren, falder I søvn og kan klare sig uden, så er det okay - så må du godt vente med at amme hende til hun vågner. Her vil hun så sandsynligvis spise lidt mindre skemad om eftermiddagen, men det er okay :) Du skal naturligvis gøre det, som fungerer bedst i jeres hverdag.
Det er rigtig godt at du giver hende mad i hånden, som hun selv kan sidde med, sutte på, opbløde med spyt osv. Hvis hun ikke kan lide kogte grøntsager, så kan du evt. komme lidt smør på - det kan nogle gange hjælpe... Men ellers så prøv med andre ting. Det kan være en tvebak eller anden form for hård skorpe, hvad du nu kan få hvor du bor :) Giv hende også gerne en kartoffelbåd fra ovnen og har hun lyst, må hun også gerne sidde med en halv frikadelle (kød eller fiskedelle) - det vigtigste er at hun nyder at spise og smager så meget forskelligt som muligt.
Og det er her rigtig fint at du giver hende aftensmad kl ca 18, hvor hun er sulten og parat til at spise og forsøger at passe dette ind i jeres hverdag, så i weekenden hvor I alle er hjemme, er det jeres spisetid og I spiser sammen, og i hverdagen får hun så sin mad, før I andre spiser - men til gengæld sidder hun stadig med ved bordet og får så lidt i hånden at gumle på, hvor udgangspunktet meget gerne må lidt lidt af jeres mad, så hun stadig får fornemmelsen af at spise det I også selv spiser og stille og roligt lærer dette :)
Det er vigtigt at du forsøger at finde balancen mellem at skære ned på amingerne og tilbyde mere rigtig mad, hun har brug for begge dele. Man taler om at der netop i 7-8 måneders alderen er et vindue i forhold til mad. Det betyder at barnet i denne alder har en naturlig lyst til at smage og putte i munden og det er vigtigt at udnytte. Jo ældre barnet bliver, jo større risiko er der for at denne fase springes over og jo sværere kan det være at få barnet til at spise og spise varieret. Jo mere forskelligt du kan tilbyde hende lige nu, jo bedre er det således.
Og naturligvis skal hun stadig have bryst, men det er vigtigt at holde antallet af amninger på et niveau, som stadig levner plads og lyst til at spise rigtig mad. Så ja, hvis hun er meget brystglad, så kan det nogle gange være nødvendigt at du holder lidt igen og tilbyder noget rigtig mad og vand af en kop i stedet - så du anerkender at hun er sulten/tørstig, men tilbyder et alternativ, som på sigt er bedre for hende. Og de fire amninger i døgnet vil som sagt ofte dække hendes behov for mælk :)
Med hensyn til at bøvse, så er der nogle børn som i en lang periode slår nogle gode store bøvser og hvor det er tydeligt at det hjælper dem, at de har noget ekstra luft, som de skal af med den vej - og det er okay. Det er ofte bedre at de bøvser end at luften skal igennem mave og tarm, for det kan give ekstra mavekneb. Det kan nogle gange hjælpe at elevere hovedgærdet, så hun ikke ligger helt fladt. Det kan du gøre ved at komme en lille pude eller et sammenrullet håndklæde ind under hendes madras i hovedenden, så hele madrassen løftes lidt op. Hun vil højst sandsynligt vokse fra det.
Med hensyn til at I har været meget hjemme - din datter lyder til at være en sund og fin pige i god trivsel igang med en god udvikling. Hun er nysgerrig, glad, bruger sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt. Hun er nu begyndt at sidde mere op og begynder at nyde, når I triller ture med barnevognen og det skal du naturligvis udnytte. Det er dejligt at I nu kan komme lidt ud :) Måske kan du køre hen på en legeplads, måske på det lokale bibliotek, måske i indkøbscenter.. der må være steder, hvor andre hjemmegående mødre kommer med deres børn og hvor du kan være lidt sammen med din datter en gang imellem - så både du og hun kommer lidt ud, uden at du er presset og naturligvis kan gå hjem igen, når du og hun har brug for det.
Du kan ikke "hærde" hende til vuggestue. Hun er stadig en lille pige og hun skal have tid. Men det er fint at du nu begynder at gå lidt små ture med hende og lader hende opleve verden lidt mere. Og det er også rigtig godt, at du har mulighed for at starte hende langsomt op i vuggestuen, når hun er ca 10 måneder. En dag af gangen og se hvordan hun reagerer på det hele - det skal nok gå :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, og jeg glæder mig til at følge jer lidt videre:)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske