Svar: Nemmere at putte, men vågner om natten
14. marts 2014
Alder:
4 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Det er dejligt at høre, at det går bedre med putningen og at lille Liva nu har lettere ved at overgive sig til søvnen - det er rigtig godt, for det vil naturligt også have betydning for, hvordan hun i øvrigt sover. Hvis hun falder trygt og roligt i søvn, så sover hun naturligt også bedre end, hvis hun græder sig i søvn:)
Det lyder rigtigt, at hun nu er ved at være for stor til liften. Jeg vil derfor foreslå jer, at I tager kalechen af liften, så hun stadig ligger i den, men nu ligger mere åbent og derfor på en anden måde registrerer, at hun bliver lagt i sin tremmeseng. Så kender hun omgivelserne, kan orientere sig lidt mere og hjælpes på den måde til at sove lidt mere åbent end hun er vant til.
Derudover fortæller I at hun puttes i voksipose i barnevognen og I må gerne bruge den i tremmesengen også - så liften kan blive erstattet af voksiposen i en overgang og stille og roligt kan hun så lære at sove i tremmesengen.
I må gerne bruge en sengerand i tremmesengen, så den virker lidt mere lukket at ligge i. Det vil naturligt også gøre hende mere tryg ved at være i den :)
I skal være opmærksomme på at hun godt må blive ammet og beroliget i favn, men at hun skal flyttes ned i sengen før hun sover helt - så hun lige registrerer hvor hun ligger. Det lyder som om at hun vågner, fordi hun oplever at ligge et andet sted, end hun er faldt i søvn og det er naturligt utrygt for hende - når hun falder i søvn i dine arme, så vil hun naturligt søge din favn igen og derfor først sove når du atter tager hende op, vugger hende osv. som da du hjalp hende til at sove. Her kan voksiposen også være rigtig god, for du kan amme hende imens hun ligger i voksiposen og først blive flytte derefter. På den måde vil hun ikke mærke skiftet fra din favn og ned i seng så voldsomt som hun fornemmer det lige nu.
Hun må også godt få en flaske i sengen, så hun slet ikke får noget skift fra favn og ned i seng, men får lov til at få mælken og falde i søvn netop i forbindelse med mælkemåltidet. I givet fald bør du elevere hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt. Jf tidligere svar :)
Det lyder som om at du er meget opmærksom på hendes indtag af mælk og at hun ikke umiddelbart søger brystet ekstra om natten fordi hun er sulten. Du har naturligvis ret i at hvis hun gylper rigtig meget, så kan hun jo også reagere, fordi hun er "overfyldt" og måske derfor har uro i maven... Det er altid en svær balance, når man både ammer og giver flaske, for du ved jo, hvor meget hun drikker af flasken, men kender ikke antal ml når hun spiser ved brystet. Her må du stole på, at hun spiser når hun er sulten og spiser det, som hun har behov for...
Det kan naturligvis virke som en god idé at gå over til flaske, fordi det giver dig en viden om hvad hun i indtager og du derfor bedre kan vurdere, når hun græder, om hun græder fordi hun er sulten eller om andet er galt. Og ja - nogle gange er det en god løsning, men andre gange ikke. Der er mange fordele ved både flaske og amning, men der er også ulemper... Og der er desværre ikke nogen garanti for at det vil hjælpe på jeres datters søvn. For nogle børn hjælper det at få en flaske om aftenen og det giver ekstra ro - for andre børn giver det ekstra uro i maven og de trives bedre med en ekstra amning... Om ekstra flaske vil gøre en forskel hos jer er derfor meget svært at sige, det afhænger helt af årsagen til hendes natteuro.
Du spørger om hun sover for meget - nej, det gør hun umiddelbart ikke. Gennemsnitligt vil hun have brug for 15 timers søvn i døgnet og det vil ofte være fordelt sådan, at hun sover 5 timer samlet i løbet af dagen, fordelt på 3 lure, og 10 timer om natten. Det betyder at hun f.eks. kan sove ca 2 timer om formiddagen, 2.5 time til middag og 1/2 time sidst på eftermiddagen. Det kan også være anderledes fordelt, men samlet ca 5 timer. Og om natten vil hun så sove ca 10 timer f.eks. fra kl 21 til 07...
Det er helt okay at du lige nu forsøger at hjælpe hende lidt videre i søvnen om dagen, hvis hun har tendens til at powernappe, så hun på den måde hjælpes til at sove lidt længere søvnstræk, men du skal naturligvis ikke kæmpe for at holde hende sovende, hvis hun egentlig sover det hun bør. Hvis hun vågner efter 1.5-2 timers søvn og ikke viser tegn til at ville sove længere, så tager du hende op, leger, er aktiv osv. og putter hende så igen senere. Hendes rytme vil ofte ændre sig hen af vejen i takt med at hun bliver ældre, begynder at kunne være vågen i længere perioder og også vil være mere aktiv i sine vågne perioder - og samtidig også begynder med mere rigtig mad, flere måltider i løbet af dagen. Ofte vil rytmen ændre sig omkring 6 måneders alderen, hvis det kan give dig lidt ro at vide dette...:)
Når alt dette er sagt, så skal I naturligvis også være opmærksomme på om hun kan vågne om natten fordi hun har ondt - det kunne være ondt i ørerne. Det er jo årstiden for forkølelse og hun kan let smittes af jer og det kan naturligvis være en forklaring på at hun pludselig vågner og er ked af det... Hvis I har mistanke om at hun kan have ondt, så skal I naturligvis få hende tjekket af lægen.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske