Svar: Skriger ved putning
15. marts 2014
Alder:
10 mdr.
Kære EC
Tak for dit brev og fine beskrivelse :)
I lyder til at være nogle meget varme, søde, omsorgsfulde forældre. Der er ingen krav til jeres datter om at hun skal lære at sove alene, eller i egen seng eller andet - hun må meget gerne sove sammen med jer, få al den nærhed og tryghed hun behøver; men selvom du lægger dig helt tæt sammen med hende, holder om hende osv. så er hun fuldstændig opløst og du fortæller at hun forsøger "at flygte ud af soveværelset" og "skriger i 1.5 time" og bare I nærmer jer soveværelset, så lyder hun næsten til at gå i panik... Det er godt nok hårdt!
Jeg er faktisk der, hvor jeg tænker at I skal forsøge to ting:
1. Lade hende falde i søvn i stuen, hvor hun er tryg og på den måde stille og roligt lære hende, at det er overgive sig til søvnen er okay igen. Hun skal ikke være bange for at sove og skal igen have fornemmelsen af at det er rart. Lidt ligesom I har oplevet på ferien - det er okay at sove et andet sted, når bare I er der og passer på hende. Lige nu er det soveværelset, som hun af en eller anden grund protesterer over og derfor må hun lige nu beroliges ved at falde i søvn i stuen - og så kan I tage hende med ind i soveværelset, når I selv går i seng. På den måde bliver hun tryg ved at falde i søvn og lærer også at soveværelset er okay, når hun vågner der, kommer hun over til jer, mærker jer osv.
2. Give hende en flaske. Du nævner selv om det kan være en forsinket reaktion på at amningen er stoppet - og ja det kan det faktisk godt. Hun kan godt savne brystet og den ro, som brystet gav hende - uden at kunne sætte ord på at det faktisk er dette og jeg synes derfor det er et forsøg værd at give hende en flaske. Man kan naturligvis altid diskutere behovet med den alder hun har og der er naturligvis også den problematik at hun skal af med flasken igen - men lige nu synes jeg at det er trygheden som må vægtes og hvis en flaske kan gøre hende afslappet og rolig, så er det bestemt en god prioritering.
Hun kan godt få flaske til hun f.eks. er 15 måneder gammel og det betyder at hun reelt kan få flaske i 5 måneder med den alder hun har nu, altså halvdelen af den tid hun har levet - og det er faktisk en del og som sagt altså værd at forsøge. Hun kan få mme i flasken eller måske lidt kogt vand eller kamillete - hvad I nu tror hun kan finde bedst ro med:)
Og så skal I naturligvis også sikre jer, at hun ikke græder, er så opløst og ulykkelig, fordi hun har ondt. Det er vigtigt at sikre at hun ikke har smerter - det kan være ørerne, tænderne, måske har hun blærebetændelse, så det gør ondt, når hun tisser... Der kan være mange ting som gør ondt og som kan gøre at hun reagerer voldsomt, når hun skal sove og i løbet af natten...
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske