Brev:
Ændring af godnatritual
16. marts 2014
Alder:
5 mdr.
Ændring af godnatritual
Kære Helen!
Tak for dit svar vedr. min datters søvn. Jeg har lige et par supplerende spørgsmål ang. Godnatritual.
Indtil videre har vores ritual været, at min datter blev puslet i stuen, hvorefter hun kommer op i soveværelset, blir ammet og jeg lægger hende over i hendes seng, meget tæt på sovende.
Vi har tænkt meget over hendes dårlige sovevaner om natten, og har tænkt over to mulige løsningsforsøg...
Vi har det egentlig ok med evt. at lade hende sove i sengen ved siden af mig, som du skriver, men da vi kun har en halvanden mandsseng, er pladsen meget trang, og derfor føler vi, at dette ville være uhensigtsmæssig? Derfor tænkte vi, om man på nuværende tidspunkt kan ændre nat-ritual, således hun f.eks. Kl. 2030 ammes i stuen til nat, hvorefter hun indtil ca. 21.15 (alt efter hendes træthedstegn) bliver fyldt med rolighed og nærvær. Herefter pusling-godnat og tæt kontakt enten på en stol eller i sengen i soveværelset. For så at lægge hende, putte dynen, nynne og sige vores beroligende ord? Vil hun være modtagelig for sådan en ændring eller er det uhensigtsmæssigt for hende, og skabe mere uro.
En anden ændring kunne være min mors forslag om at putte hende i eget værelse? Min datter vågner ofte så snart vi lægger os, og hun "plejer at sove bedre! når kun jeg er hjemme - min mor mener derfor hun blir forstyrret af vores lyde, og at det derfor ville hjælpe det andet? Hvad vil du mene - også ift. hendes alder?
Hvad synes du om disse? Skal vi fortsætte som hidtil eller ændre noget - og tror det ville være til det bedre?
Min datter er nu lige knap 5 mdr., og hun får grød én gang om dagen, hvor hun spiser mellem 1/2-1/1 dl...
Hun tager som sagt ikke sut. Jeg oplever, at når hun vågner hyppigt, og jeg lægger hende til brystet bliver hun nogle gange i løbet af natten mega tosset - og jeg må gå hende til ro :)
Mange hilsner, den trætte og lidt kede mor