Brev:
Lære at falde i søvn
18. marts 2014
Alder:
19 mdr.
Lære at falde i søvn
Hej Helen.
Tak for din super gode tilbagemelding på "19 mdr pige svær at ligge, rejser sig op".
Både jeg som mor og faren har har virkelig haft stor glæde af den tilbage melding du har givet os. Ved godt at emnet var meget bredt, havde bare så meget på hjertet og har haft tænkt på at skrive til dig i længere tid :-) nu er der lige opstået lidt flere ting jeg godt kunne bruge at få svar på :-)
Vi ligger hende nu kl 20 hver dag, og hun for nat grød inden hun skal sove. Det er ikke altid jeg kan ramme aftensmaden kl 18, men ellers så spiser vi senest kl 18.20. Du skrev i det sidste brev, at det var det bedste at hun faldt i søvn i sin egen seng. Det har vi også forsøgt og det lykkes kun 2 dage (jeg lagde den første dag og faren lagde den anden dag. Vi sang og talte om dagen og hvad der er var sket i løbet af dagen, og da hun begyndte at rejse sig op så sagde jeg at hun skulle ligge sig ned igen og sove. I stedet for at ligge hende ned så lod jeg hende gøre det i hendes tempo, hun lagde sig oven på dynen i den modsatte side, og faldt i søvn imens jeg holdte hende i hånden.
De andre dag har det slet ikke gået lige så smerte frit. Her har det slet ikke virket, og hun vil ikke ligge sig selv ned og bliver bare ked af det når jeg ligger hende ned, så efter 40 min så tog jeg hende ind i vores seng, og og lå ved siden af hende og holder hende i hånden ind til hun ligger sig på siden og falder i søvn, og så ventede jeg 10 min og ligger hende ind i sin egen seng. Det er tydligt at hun fortrækker at falde i søvn på den måde, og det giver hende enorm stor tryghed. Skal også lige sige at hun er ved at få en tand, og hendes øre løber en del på grund af drænnet.
De sidste par dage har vi startede med at ligge hende i hendes egen seng, men hvis vi kan se vi ikke kommer videre her så tager vi hende ind i vores seng. Er det meget forkert ? :-)
Burde vi gøre som beskrevet, eller skal vi bare ligge hende i vores seng, og ikke starte i hendes seng?
Har du ellers har du nogle gode ideer til hvordan vi for lært hende til at falde i søvn, i sin egen seng?
Syntes godt nok at det er hårdt at skulle bruge 40- 1 time på at få hende til at falde i søvn, frem for 20 min i vores seng.
I går aftes vågnede Alicia kl 23 og hun var meget ked af det, så jeg tager hende op og ind til os da vi er på vej i seng. Alicia ligger først fint og så peger hun hen på bordet at hun godt vil havde min telefon og se på billeder (det gør vi om morgnen, når hun kommer ind til os om morgnen) tror lidt hun betegner vores seng med, at så skal hun kigge på mors telefon. her siger jeg til hende, at vi ikke skal kigge billeder på telefonen og at vi skal sove nu. Alicia reagere ved at få det fortvivelses andfald som du har beskrevet, jeg siger til hende at jeg godt kan se at hun bliver ked af det og vred, men i morgen tidlig kan vi kigge på det sammen. Hun bliver ved med at være mega frustreret, og kan slet ikke slappe af og jeg prøver at berolige hende ved at holde i hånd. Det vil hun ikke så prøver jeg at lade vær med at age hende, men det hjælper heller ikke, så jeg prøver at tage hende ind til mig, så hun krammer mig men det hjælper kun lidt.
Jeg lagde mærke til at da hun var ked af det, der tog hun sig meget til øret, så jeg besluttede at stå op og giv hende en stik pille, hvis det nu viser sig at det også er ørene. Jeg tager hende med ned i stuen, og hun for en tår vand og jeg sider lidt med hende for at få hende til at falde ned, efter et lille stykke tid går jeg oven på igen med hende ind i vores seng og håber på hun kan sove nu, men lige snart jeg ligger hende ned bliver hun ked af det. Nu er kl 24 så er ved at være ret træt så jeg giver mig her, sorry jeg giver hende telefonen og ser billeder tænkte, at hun evt ville kunne falde i søvn samtidig med at hun så på billeder. Jeg forsøgte at vi så lidt på billeder, og så sagde jeg så er det slut og sagde nu skulle vi sove, og så startede vi forfra hun blev mege ked af det og hys overvejede meget om jeg bare skulle ligge hende ind i hendes egen seng, HER VILLE HUN NOK GRÆDE SIG I SØVN så det gjorde jeg ikke hun faldt i søvn til at jeg viste billeder på mobilen, indtil hun overgav sig til søvnen og jeg kunne ligge telefonen væk, og selv sove. puha her var kl halv et.
Jeg kan sagtens se at hun køre lidt for meget rund med mig her. men anede ikke mit levende råd hvad jeg skulle stille op her.
Burde jeg havde lagt hende ind i sin egen seng?
Har du nogle gode råd til hvad jeg kunne gøre i stedet.
Mange hilsner