Svar: Lære at falde i søvn
18. marts 2014
Alder:
19 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og dejligt at høre, at både ud og far kunne bruge mit sidste svar:)
Der vil altid være dage, hvor intet rigtig virker og hvor man som forældre naturligt forsøger alt - præcis som den dag, du beskriver, hvor lillepigen vågner, tydeligt er ked af det, det er sovetid og hun skal ikke lege, være vågen, se billeder, kikke på telefon eller andet, hun skal sove - men hun kan til syneladende ikke. Og du prøver naturligt alt hvad du kan - putter hende, putter sammen med hende, tager hende op, går i stuen, giver hende smertestillende, giver hende vand osv. og naturligvis prøver med telefonen i håb om at hun så vil falde i søvn...
Det er okay, sådan er det bare nogen gange. Men det skal naturligvis ikke være sådan hver aften eller flere gange om ugen. Så vil det være rigtig godt at holde fast i at det er sovetid og enten arbejde på at få hende til at sove i egen seng, eller tage hende med ind i din seng, putte med hende, holde om hende, ikke snakke for meget, ikke forklare for meget, men bare ligge med hende, nedrullede gardiner, mørkt rum og igen og igen sige "sshh-sshh", "ssåå-såå", "nat-nat" eller lignende. Så du signalerer tydeligt at det er sovetid og I skal sove nu. Og ja - naturligvis give hende en smertestillende pille først, så hun ikke ligger og har ondt, når hun nu har flåd fra sine ører og det kan spille ind :)
I forhold til at lade hende falde i søvn i jeres seng, så er jeg enig med jer i at det kan være at foretrække, fordi hun så kan sove inden for ca. 20 minutter, hvor det ellers kan trække ud og vare måske 45 minutter ... MEN med den alder hun har nu, så er hun meget bevidst og hvis hun lærer nu, at hun kan sove i jeres seng, så kan det blive svært at lære hende at sove i egen seng. Hun må gerne - jeg har intet imod samsovning, det er trygt og dejligt for hende - men så er det dette valg I træffer:)
Det er også sådan, at hvis hun puttes et sted - f.eks. i jeres seng - så forbinder hun dette sted med at sove, det er trygt og rart - og I så flytter hende ind i egen seng, når hun sover - så vil hun naturligt vågne op, opdage at hun ligger et andet sted og derfor blive urolig og utryg. Og her naturligt rejse sig op, græde og først falde til ro, når hun så atter er hos jer og altså samme sted, som da hun faldt i søvn. Nogle børn har det rigtig godt med at falde i søvn i mors og fars seng og accepterer fint at blive flyttet til egen seng i løbet af natten og kan man gøre det, så er det helt fint. Men andre børn bliver frustrerede og kede af det og det vil ikke give den tryghed, som man faktisk ønsker at give dem og i givet fald, skal de så være hos mor og far hele natten. Ikke nødvendigvis i smørhullet mellem mor og far, men så måske i en seng i soveværelset, evt. koblet til forældresengen...
Man kan også bruge det, som jeg kalder for "stryge-tøj-metoden". Det handler om at I stiller jer i nærheden og laver noget praktisk som f.eks. at stryge tøj eller lægge tøj sammen. I skal stå på værelset eller lige uden for hendes dør - det er vigtigt at hun kan se jer og I kan se hende. Det er vigtigt at hun ikke behøver kalde eller rejse sig og forsøge at komme ud af sengen, men at hun kan blive i sin seng og se at I ikke har forladt hende :)
Ritualet starter som nu med aftensmad, bad, godnatgrød og herefter putning, hvor I sætter jer med hende på skødet, læser lidt i en bog, putter hende over i sengen, læser lidt videre, taler lidt om dagen, synger en lille sang, holder i hånden osv og hun har naturligt sin puttebamse osv. som nu. Derefter kysser I godnat og så stiller I jer og stryger tøj og laver noget praktisk.
Jeres datter vil kunne kalde på jer "mooar?!", "faaar!" og I kan bekræfte "Ja, jeg er lige her skat, sove nu, nat-nat". Og hvis hun tumler meget rundt, så kan I sige "læg dig ned skat, jeg er lige her" og på den måde holde fast i at de er sovetid nu og at hun trygt kan sove, for I er der og passer på hende, I forsvinder ikke. Og der er noget vigtigt i at hun selv lægger sig ned og at de ikke er jer, der går hen hele tiden og lægger hende ned i sengen. Præcis som du også beskriver "I stedet for at ligge hende ned, så lod jeg hende gøre det i hendes tempo, hun lagde sig oven på dynen i den modsatte side, og faldt i søvn...". Det betyder ikke noget lige nu, om hun vender i den ene eller anden ende af sengen - bare det at hun begynder at lægge sig ned og begynder at fornemme at hun selv styrer dette lidt er vigtigt :)
Det er på samme måde vigtigt, at I laver noget praktisk og ikke "bare sidder og venter" på at hun skal falde i søvn. Nogen praktiserer at sidde med ryggen til barnet, og ikke give barnet kontakt. Det er jeg ikke tilhænger af, for hvis man sidder der og ikke reagerer på barnet, så er det ikke trygt for barnet. Man opfører sig jo mærkeligt og hun forstår ikke, hvorfor man pludselig er sådan og så bliver hun naturligt utryg og kan slet ikke sove. Det er derfor vigtigt at I laver noget, så hun oplever, at når hun skal sove, så sker der ikke noget spændende, der er ikke noget leg og hopla og sjov, mor og far står bare og stryger og lægger tøj sammen og hun kan derfor ligeså godt sove.
Stille og roligt kan denne metode udvides, sådan at I begynder at gå til og fra hendes værelse fordi I igen har et praktisk formål med det. I kan f.eks. sige "jeg henter lige noget af dit tøj, så kommer jeg igen" og så går I kortvarigt og kommer tilbage med mere tøj i favnen og arbejder så lidt videre. Formålet med at gå er altså praktisk og det signalerer noget helt andet end at sige "nu skal du sove, jeg går og så kikker jeg ind til dig om lidt" - at gå frem og tilbage med tøj giver ikke et pres om at hun skal sove, som det andet gør. Og hun lærer samtidig at hun kan stole på jer. Når I siger at I går for at hente mere tøj, så passer det og I er hurtigt tilbage :)
At bruge stryge-tøj-metoden giver jer mulighed for at være der, men være der på afstand, så hun stille og roligt lærer trygt at sove i sin seng :)
Håber I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske