Brev:
Søvn igen igen, 18 mdr
4. december 2004
Alder:
18 mdr.
Søvn igen igen, 18 mdr
Hej Helen
Min søn er begyndt i vuggestue for 3 mdr siden, han er der 4 dage om ugen fra 8-13. Det er han rigtig glad for. Vi har så hentet ham og lagt ham hjem i seng under store protester. Han har været overtræt (kommer så først i seng 13.20.) og har først skulle omstille sig til at være hjemme. Det betyder at han tit først har sovet fra kl. 14-16.30, hvilket så igen har givet problemer om aftenen, forståeligt nok.
Nu har vi endelig efter at have prøvet mange forskellige metoder besluttet at han skal sove i vuggestuen fra 13-15.15, hvor han så bliver hentet - og der sover han selvfølgelig uden problemer, den lille bandit :-))
MEN, nu har vi jo så fået problemer med når han skal sove i det hele taget! Han har altid gerne ville i seng, vi har så de sidste måneder skulle sidde ved ham til han sov og det er også fint nok for os. Men nu græder han bare vi nærmer os sengen.
Jeg har indtryk af at han vil lege videre, har masser han ikke liiiige har nået at lege med. Næsten altid har det fungeret at "følge ham", dvs ikke sætte hårdt mod hårdt, men se hvad det er han egentlig vil. Hvis han bare vil ud og kigge ud af vinduet, så får han lov til det, og for det meste er problemet så løst og han kommer i seng uden problemer. Men på et eller andet tidspunkt giver det vel bagslag (hvor han trækker det længere og længere).
Det er ikke holdbart længere og nu skal der gøres noget, for jeg gider ikke skrigeri og konflikter hver aften eller at skulle gå rundt og vugge ham i søvn. Jeg vil gerne sidde ved ham, holde ham i hånden eller hvad han nu vil have.
Mit spørgsmål er så, i en alder af 1½ år, skulle vi så prøve at være mere "hårde"? (ja, det må blive min mand, jeg duer ikke til sådan noget...). Jeg er meget imod metoden Godnat og sov godt, mest fordi jeg ikke synes at mit barn SKAL falde i søvn alene og man ved ikke hvordan de opfatter 3 minutter... det kan jo være timer for dem. Men nu er han så stor, at han jo også kan løbe om hjørner med os...
Nu tager vi nattøj på, børster tænder og læser godnathistore og så vil han enten lege eller have læst mere godnathistorie. Det får han så lov til indtil jeg tilsidst lægger ham i sengen, nogengange uden protester, men dog for det meste med...
Bør jeg istedet putte ham direkte fra historien, selvom han bliver vred/ked? Og så lave "se til" metoden? Er han stor nok til det?
Jeg er ikke tilhænger af at lave konflikter for princippernes skyld. Jeg går hjemme og HAR overskud til at tage en kamp hvis det er det der skal til...
Vi har også haft en lang periode med sygdom, hjørnetænder, afføring om natten osv så nætterne har været urolige. Men nu er det ved at være ovre. Mon det bare kan være det?
Håber selvfølgelig at tingene bliver bedre når han får sovet i vuggestuen (har kun gjort det én gang og så blev det weekend).
Et lille tillægsspørgsmål: min venindes pige på 4½ år vil hele tiden have en ting/gave hver gang hun er hos andre (hvis man viser hende noget fint "må jeg få den? må jeg få dit og dat?").
Min veninde er ked af dette (hun er selv meget ikke materialistisk og datteren er helt modsat) og vi har snakket om, om det kan være fordi hun ikke har så meget legetøj? Ved du hvad det kan være?
På forhånd tak
Iben