Brev:
Vil ikke spise skemad
19. marts 2014
Alder:
7 mdr.
Vil ikke spise skemad
Hej Helen.
Så er jeg tilbage igen. Klara bliver 8 mdr d. 3. april. Vi døjer med, at det er rigtig svært at få hende til at spise. Mad har aldrig sagt Klara meget. hverken flaske eller skemad, men hun vokser, så jeg har accepteret, at hun ikke får så meget som anbefalet. Jeg regner altid efter, at hun får de 400ml mme der gør, at hun ikke skal have jern.
Til morgenmad får hun øllebrød hvor hun plejer at spise 1/2 dl. Nu er det så blevet sådan at hun spiser to skefulde, hvorefter hun bliver ked af det. Jeg har prøvet at lokke med frugtmos som topping, hvilket hjælper yderligere to skefulde, og så begynder hun at græde igen. Hun vil rigtig gerne have vand, og drikker meget. Jeg er så kommet til at kunne fingermade hende. jeg tager simpelthen øllebrød på fingeren - så vil hun spise. Jeg har prøvet med anden grød inkl havregrød, og det ryger slet ikke ned.
Til frokost får hun grøntsagsmos, og da jeg blendede det helt var det ok. så spiste hun 1/4 dl. Nu er det blevet grovere, og i starten var det ok, men nu spiser hun igen to skefulde og begynder at græde. Jeg har prøvet at give hende den samme mos for at få hende til at vænne sig til det, men det hjælper ikke. Jeg har også prøvet med forskellig mos, men det vil hun heller ikke. Igen prøver jeg med frugtmos, hun græder og det ender med jeg kan få lidt i hende med fingermetoden. Hun vil rigtig gerne fingerere ved maden og sidde og smatte. Det får hun lov til en gang i mellem, men det er ikke hver dag jeg orker at hun skal få det ud over det hele og skal have skiftet tøj (på trods af at hun har spisesmæk med ærmer på). det får hende heller ikke til at spise mere, ellers havde jeg gladeligt ladet hende gøre det ved hvert måltid.
Hvis jeg giver hende hapser i form af fiskefrikadelle eller broccoli glider det ned. alt jeg giver hende med hånden glider ned, alt jeg giver med en ske bliver nægtet. Det samme sker igen til aften, hvor hun ellers også plejer at spise 1/4dl mos.
Der er rigtig meget gråd og pylren for tiden. Jeg mærker dagligt efter tænder, for at se om det er grunden - men nej. Hun gnider sig rigtig meget i øjnene, når hun spiser, hvilket gør at mos/grød kommer rundt i hele ansigtet.
Er det ok jeg giver mad med en finger? skal jeg begynde at droppe skemad og give hende mad i små bidder istedet? eller skal jeg prøve at gøre grød/mod helt lind? skal jeg gå tilbage til rismel og majsmel istedet for øllebrød da øllebrøden faktisk er ret lind?
Klara får en flaske til nat (150ml), som først bliver drukket efter hun har sovet en time (og nogen gange slet ikke) (inden vil hun ikke have), kl 1 hvor hun får 135ml og igen kl 6 hvor hun får 185ml (cirkatal og cirkatidspunkter). derudover bliver hun tilbudt inden hun skal sove men vil kun have noget hvis der går 31/2 time før hun kommer ud at sove, og så drikker hun 70ml. for det meste ingenting. hun får også stadig tilbudt flaske om eftermiddagen, da jeg ellers er bange for hun ikke får nok. her drikker hun måske 100ml. bagefter får hun frugt eller frugtmos (hvilket dog glider ned).
Er det meget normalt at børn måske lige pludselig ikke vil spise?
Med venlig hilsen
en sukkende mor