Svar: Är det dags att gå över till att sova en gång?
19. marts 2014
Alder:
15 mdr.
Kære Elias mamma
Tak for dit brev og søde ord til mig! :)
Det er rigtig dejligt at høre, at Elias er blevet rask og derfor også er begyndt at sove bedre om natten. Selvom han stadig vågner op et par gange om natten, så lyder det som om at han er let at få til at sove igen. Det virker som om at han lige skal mærke at I er der, og når han mærker det, så sover han roligt videre. Det er helt okay og helt normalt for hans alder - men naturligvis vil det være rigtig dejligt, hvis I stille og roligt kan få jeres seng tilbage igen, så mor og far kan sove sammen om natten:)
De fleste børn vil, når de er mellem 12-18 måneder begynde at kunne nøjes med en længere lur midt på dagen og det kan godt tænkes at Elias så småt er ved at være parat til dette.
Tegn på at Elias begynder at kunne nøjes med en lur dagligt kan være:
- Han er mellem 12-18 måneder gammel
- Når han puttes, så leger han i 30 minutter eller mere, og nogle gange falder han ikke i søvn eller også falder han i søvn, men sover så kun kortvarigt.
- Han protesterer over at blive puttet til sin formiddagslur, det er tydeligt at han der ikke er parat til at sove.
- Hans humør er godt, han leger og virker ikke træt, selvom formiddagsluren springes over eller flyttes til senere.
- Han falder fint i søvn, når han så puttes til sin middagslur
- Han falder ikke i søvn på vej hjem fra dagpleje eller vuggestue om eftermiddagen
Hvis du kan svare ja til disse ting - og det lyder faktisk sådan - så kan det være en god idé at arbejde på én lidt længere lur midt på dagen. Og i første omgang lyder det som om at du skal prøve at flytte den, så han kommer til at sove en lille smule senere dag for dag. Det vil sige at i stedet for at putte ham kl 10, så skal han måske først puttes kl 10.15, så 10.30, så kl 10.45, så kl 11 osv. indtil I rammer det tidspunkt for middagsluren som måske vil passe bedst.
Det gennemsnitlige søvnbehov er i denne alder godt 13.5 time i døgnet. Det vil ofte være passende med ca 2.5-3 timers lur midt på dagen og ca 11 timers nattesøvn. Det betyder at de to lure, som han plejer at tage "smelter sammen", så søvnindtaget er det samme, men nu i en længere lur i stedet for fordelt i to. Han skal således ikke sove mindre end han plejer om dagen...
Hvornår middagsluren skal ligge afhænger af hvad tid han står op og hvad tid han kommer i seng. Det er vigtigt at luren ikke ligger så tidligt, at han bliver for overtræt om eftermiddagen - så er det bedre at han stadig får to lure. Og det er vigtigt at den ikke ligger så sent, at han ikke får lov til at blive puttet om formiddagen, hvis han rent faktisk viser behov for sin søvn der - igen er det så bedre stadig at give ham to lure.
Det er også altid at foretrække at bibeholde en formiddagslur, fremfor at fjerne denne og han så begynder at få en ekstra lur sidst på dagen, fordi han reelt mangler sin formiddagslur. Det er nemlig bedre at søvnen ligger om formiddagen - både fordi den søvn der ligger her ofte tilfører barnet en masse gode ting - udskillelse af hormoner, bearbejdning og lagring af oplevelser, styrkelse af immunforsvaret osv. og helt samme effekt har man faktisk ikke af søvn om eftermiddagen. Og samtidig er det også sådan, at søvn der ligger efter kl 16 ofte vil "æde" af nattesøvnen - så han enten bliver meget sværere at få i seng eller vågner op og er vågen midt om natten eller begynder at vågne meget tidligt om morgenen...
Da jeres dreng står forholdsvist tidligt op, så er det naurligvis spørgsmålet, hvor når han er parat til at sove middagslur - hvis han er tydeligt parat til at sove om formiddagen, så må I putte ham og give ham søvn her - og så stadig give ham to lure. Men hvis han af sig selv begynder at kunne vise tegn til at være mere vågen, så vil det være godt at følge dette og som sagt putte ham senere og senere. Så hans middagslur måske til sidst vil ende med at ligge mellem 11.30-14.30... På den måde kan dagen måske stadig hænge sammen for ham.
Samtidig vil det være rigtig godt at I forsøger at holde fast i et nogenlunde fast stå op tidspunkt og også puttetidspunkt. Dog med den undtagelse at lige nu, hvor I måske vil prøve med en lur dagligt, her må I godt lade ham sove lidt længere om morgenen, hvis han kan, fordi han så naturligt lettere vil kunne klare at middagsluren skubbes ... men puttetidspunktet om aftenen bør ikke variere. Jo mere ens I kan putte ham, jo mere vil hans rytme naturligt også passe sig ind. Og på sigt skal han også op til samme tid hver dag uanset om det er hverdag eller weekend.
Det vil ofte også være sådan, at der er tale om en overgangsperiode. Det vil sige, at han nogle dage vil have det fint med at springe sin formiddagslur over og nøjes med en lidt længere lur og andre dage har han stadig brug for to lure - og det er okay. Den fleksibilitet er nødt til at være der lige nu :)
Og når alt dette er sagt, så er løsningen også nogle gange at vække ham af formiddagluren, så han begynder at sove en kortere lur der og så i stedet hjælpe ham til en længere middagslur. Og i takt med at formiddagsluren gradvist gøres kortere og kortere, så vil den naturligt tilsidst helt kunne undværes .... eller vil smelte sammen med middagsluren :)
Med hensyn til putteritual om aftenen, så er det rigtig fint med aftensmad, bad, smøres ind i creme, godnatgrød, børste tænder, putte i seng, læse historie, synge sang, tale lidt om dagen. Nogle børn har brug for at sidde lidt på skødet, få læst lidt historie der og derefter blive puttet i seng, hvor man så læser lidt videre, viser billeder, synger en sang eller lignende. Andre børn har det fint med at komme i seng med det samme og få læst højt imens de ligger i sengen og finder roen. Der er ingen faste regler her, I skal gøre det, som I fornemmer virker bedst og mest trygt for ham.
Nogle børn vil ikke have at lyset slukkes, de bliver kede af det med det samme rummet er mørkt, andre børn har det dejligt med at lyset slukkes og lukker naturligt øjnene her. Nogle gange kan man finde en "mellemvej" og slukke lyset på værelset, men lade lyset i gangen være tændt og lade døren stå lidt åben. På den måde lærer jeres dreng at sove trygt i sit værelse og oplever stadig at kunne høre jer og han kan se og fornemme at I ikke er gået i seng endnu.
Han er aldesmæssigt lige på grænsen, hvor han begynder at fornemme at I ikke er forsvundet selvom han ikke kan se jer. Altså få lidt fornemmelse for at I er i stuen, når han ligger på værelset og fornemmelse for at han også kan kalde på jer, så kommer I - den fornemmelse kommer ofte omkring 16 måneders alderen og mange børn har i denne alder derfor stor glæde af at have en åben dør, lidt lys i gangen også så de på den måde hjælpes til at forstå, at vi er der, at de ikke er ladt alene:)
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske