Svar: Mad som ikke er grød eller mos
21. marts 2014
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
For de fleste forældre er det lidt skræmmende at skulle give barnet mad i hånden, mad med mere bid, mad i stykker. Vi er naturligt bange for at barnet skal få det galt i halsen og derfor skal børn naturligt også altid være under opsyn, når de sidder med mad. Men det er jo en balance, for de skal også øve sig for at lære og derfor skal de have lov til at prøve og stille og roligt finde ud af det, finde ud af teknikken :)
Din dreng er nu 7 måneder gammel og det betyder at det lige nu vil være rigtig fint at du giver ham lidt grovere grødtyper som f.eks. havregrød og flerkornsgrød. Disse former for grød kræver lidt mere arbejde i munden end f.eks. en majsgrød eller risgrød gør og det er rigtig fint at han stille og roligt vænnes til at spise grød, som har lidt mere bid.
I grøntsagsmosen skal han have tilførte kogt hakket kød eller fisk og til at starte med kun for at give mosen lidt struktur. Det passer ofte rigtig fint at lade mosen være lind og cremet i konsistensen og så tilsætte f.eks. en te-skefuld hakket kød eller fisk til ca 1 dl mos. På den måde vil der være lidt struktur, men mosen vil stadig ikke være "grov" og svær at tygge sig igennem.
Stille og roligt kan du så lade kød og fisk udgøre en større del af mosen og i løbet af de næste par uger kan du prøve at mose grøntsagerne med en gaffel i stedet for at blende dem, så hans mos bliver mindre cremet og med mere bid. Og så skal han jo still og roligt også have samme mad som du får og det vil her i 7 måneders alderen være rigtig fint at begynde med lidt kogte ris i mosen og han må godt få en ret som f.eks. boller i karry. Igen skal den i starten laves meget sovset og cremet til ham, men stille og roligt kan han spise den, hvor der er mere bid og hvor den i konsistens minder mere og mere om den ret du også selv spiser.
Til alle måltider skal han have mad i hånden, det kan være bløde frugtbåde, ristede rugbrødsbjælker, en agurkering, et stykke kogt blomkål eller broccoli, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende. Det at sidde med noget selv styrker ham mundmotorisk, han får fornemmelsen for hvor langt ind i munden han kan komme maden før brækrefleksen stimuleres, han oplever forskelligt konsistens og smag, sutter, opbløder, synker, gumler osv. alt sammen med til at gøre, at han bliver bedre og bedre til at tygge og bearbejde føden.
I 8-9 måneders alderen vil han være parat til mad i stykker og du kan her begynde med lidt brødhapsere, ligesom han kan få godt kogte pastaskruer, små stykker frikadelle (kød eller fiskedelle), kogte grøntsager osv. Igen vil det være rigtig godt med sovs, fordi det gør retterne mere cremet og lettere for ham at tygge og arbejde med. Og på brødhapserne kan du komme forskellig smørbart pålæg, så han kan bearbejde dem bedre i munden.
Når du giver ham en brødhaps eller anden mad i små bidder, så vil det ofte hjælpe ham, hvis du giver ham dem med fingrene og prøver at få dem placeret i siden af hans mund. Når maden kommer ind i siden, så vil han naturligt tygge samme omkring det og det er lettere for ham at finde ud af det - end hvis du giver ham maden ind foran i munden, så skal han selv finde ud af at føre det til siden, tygge osv. og det kræver lidt mere af ham. Så I begyndelse kan du hjælpe ham på denne måde.
I begyndelsen kan en brødhaps godt være meget lille 0.5 x 0.5 cm, så det kun er for at han mærker at her er noget helt nyt, men ellers er 1 x 1 cm ofte en passende størrelse og det kan de fleste børn godt finde ud af at tygge :)
En plan for dagen til et barn på 7 måneder kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes eller flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk frugt i hånden, Frugtmos (evt. jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: En lille smule flerkornsgrød med frugtmos som topping og der følges efter med lidt frisk frugt i hånden, som han kan sidde og gumle på selv, vand af kop.
Aften 18: Grøntagsmos med kød eller fisk, udganspunktet bliver mere og mere familiemaden, prøv med lidt forskellige risretter, indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle), lidt laks fra ovnen osv. i grøntsagsmosen. Brug sovs af forskellig slags. Giv kogte blomkål eller broccolibuketter i hånden, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej og derudover vil jeg anbefale dig meget at købe min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du opskrifter, dagsplaner og guides igennem måned for måned. Du kan også læse om første hjælp og hvordan du forebygger mad i den gale hals :)
Fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske