Svar: Urolig søvn 6 mdr
5. december 2004
Alder:
6 mdr.
Kære Camilla og Mads
Ud fra din beskrivelse så tror jeg der er en sammenhæng imellem din dreng hyppige amning om natten og det at han ikke spiser så meget om dagen.
Du skriver at han ikke virker sulten om natten, men samtidig 'tømmer' brystet, altså er det vel ikke kun trøst/hygge?!
Det er meget vigtigt at du forsøger at vende om på rytmen og sørge for at din søn ammes og tilbyde skemad i løbet af dagen. Selv om du kun har været i gang med skemad i 3 uger, så synes jeg du skal forsøge at tilbyde ham grød/mos to gange dagligt. Det skal være ved siden af brystet, som han i øvrigt skal have som vanligt.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Bryst
Formiddag: Grød og gerne bryst som afslutning
Frokost: Bryst
Eftermiddag: Bryst
Aften: Grød/mos og gerne bryst som afslutning
Sen Aften: Bryst
Nat: Evt. bryst
Det vil være naturligt at han spiser mindre om dagen, da han spiser hos dig om natten og det er vigtigt at han ikke begynder at vende op og ned på nat og dag, da han i en alder af 6 mdr. ikke ernæringsmæssigt har behov for amning om natten længere. Du må derfor være vedholdende og forsøge at lægge ham til dagen igennem og så prøve med skemad. Den dagsplan jeg har lavet, er kun et forslag.
Hvis I har mulighed for det, så kan det være nødvendigt at far tager over om natten, da han jo ikke kan amme. Men det skal være en balance da din søn jo også skal have trygheden, som han jo finder ved brystet.
For ikke at mætte ham for meget natten igennem kan du evt. forsøge at lirke brystet ud af munden på ham, når han har fundet roen igen, så han således sover videre uden at spise færdig og forhåbentlig derved kan rumme mere i løbet af næste dag.
Med hensyn til tænderne, så lyder det godt som om at det kan være dem der generer. Det kan dog godt tage lidt tid, men to uger lyder nu af meget. Spørgsmålet er om ikke der er en sammenhæng imellem at han får tænder samtidig med at han har behov for mere mættende mad?!
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske