Brev:
Kræsen 3½-årig
22. marts 2014
Alder:
3 år, 7 mdr.
Kræsen 3½-årig
Hej Helen.
Tak for dit svar sidst, jeg skrev til dig. Vi kæmper stadig med søvnen vs. manglen på sutten, men har fundet en rytme, der nogenlunde passer os alle.
Grunden til, at du nu hører fra mig igen er, at vores store pige er begyndt at døje en del med mavepine. Hun har rigtig ofte (hver dag) ondt i maven og peger for det meste på stedet omkring og under navlen. Nogle gange sidder det også højere oppe.
Hun har af og til hård mave og har haft det igennem lang tid, men det er efterhånden svært at holde styr på hendes afføring, da hun enten klarer det henne i børnehaven (hvor vi ikke kan få svar) eller klarer det selv herhjemme, inden vi overhovedet når ud på badeværelset. Men hun forklarer, hvordan prutterne så ud, så det må jeg læne mig op af - i mangel af bedre.
Vores store problem er hendes kræsenhed. Hun er ualmindeligt kræsen. Vi kan næsten ikke få hende til at spise noget som helst, så det der med at spise varieret, kan vi godt glemme. Hun vil overhovedet ikke høre tale om grønsager, udover sparsomme mængder af agurk og rå gulerødder. Frugt vil hun overhovedet ikke have - selv kakifrugt, som jo ellers er det rene slik. Hun vil ikke spise kartofler af nogen art. Kød gider hun ikke og kun hvis vi er heldige (og hun er i godt humør), kan vi få hende til at spise kylling. Det samme gør sig gældende med fisk. Hun kan godt lide rosiner og peanuts. Hasselnødder vil hun ikke have, da hun mener, de smager af træ. Det nytter heller ikke at camouflere grønsagerne, for hun regner den ud og nægter i øvrigt at spise noget af det, vi kunne camouflere det i.
Pasta og ris er favoritterne, gerne uden noget til. Derfor koger jeg grovpasta. Stod det til damen, så spiste hun kun pasta, ris, remoulade, pølser, æg og ostehapser. Hun spiser som regel et stykke rugbrød med pølse, men det er ligemeget hvad vi serverer for hende, så skubber hun det væk. Jeg har både prøvet at lave pindemadder, lave "tegninger" af grønsagerne, kaldt det "tryllemos" (kartoffelmos) og pakket små madpakker - lige lidt hjælper det.
Vi har prøvet at ignorere hende, opmuntre hende, lægge et stykke af hver slags mad på hendes tallerken, så hun frit kunne vælge, men hun spiser kun det, hun ved, hun kan lide. Resten rører hun ikke. Selv ved mad, som vi ved, hun godt kan lide, kan hun blive stædig og nægte at spise noget. Her har vi så prøvet at stå fast ved, at det er det eneste, der kommer på bordet og at hun må spise det, der bliver serveret eller lade være. Så lader hun bare være, men vågner om natten og er sulten. Derfor har vi tilbudt rugbrød eller havregrød inden sengetid, men nogen effekt. Der er aldrig blevet skældt ud ved bordet, men det kan jo godt irritere os, at vi har lavet mad i god mening og så sidder hun bare og rynker på næsen.
Vi har også prøvet at forlange, at hun skal smage en bid af det, der bliver serveret - nyt eller ej, men det nægter hun og det ender altid i hyl og skrig. Jeg er faktisk imod det med at forlange, men omvendt, så lærer hun jo ikke noget nyt at kende. Jeg er nok mere til at lade det være op til hendes nysgerrighed. En dag blev hun lige lovlig kæk og spiste rå løgringe uden at tænke sig om. Det resulterede i en reaktion, der kunne minde om Chili-Klaus' ofres. Denne oplevelse gjorde hende ikke mindre skeptisk overfor nye ting.
Jeg er meget bekymret for hendes udvikling. Både med henblik på hendes mave og hendes generelle sundhed, når hun ikke får de vitaminer og mineraler, hun skal have. Hun får en daglig multivitamin og er glad for de fleste drikkevarer (mælk, vand, juice, saftevand), men jeg synes nok ikke altid, hun drikker nok. Dog er kosten det største problem.
Har du nogle gyldne råd?
Med venli hilsen
Mor