Svar: Spørgsmål vedr mad
23. marts 2014
Alder:
6 mdr.
Kære Signe
Tak for dit brev og dejligt at høre, at det går stille og roligt fremad med maden. Det lyder som om at der er sket store fremskridt hos jer, ikke mindst med antallet af amninger og det går stille og roligt i den rigtig retning - dejligt!
Det vigtigste lige nu er ikke at jeres dreng spiser store måltider, det er derimod vigtigt at han spiser "lidt og tit". Det er bedre at han spiser 1/2 dl. skemad og får lidt vand af en kop, lidt i hånden at gumle på osv. og han så ammes inden han puttes, end at du giver ham 1 dl. skemad og han så afviser brystet eller ikke indtager væske nok. Det er rytmen, rutinerne, genkendeligheden omkring måltiderne, som du skal prøve at fokusere på, så han ved, at når han sættes i den høje stol, så er det spisetid. Han får lidt mad i hånden, du følger efter med lidt skemad og lidt at drikke og han lærer stille og roligt at spise mere og vil naturligt også blive mere og mere parat til måltiderne:)
Det er helt okay at du nogle dage vælger at give ham avokado og tilsætter lidt kød, fisk osv. Ligesom de er fint med lidt frisk frugt i hånden, frugtmos osv. som mellemmåltid. Men generelt skal du forsøge at variere hans indtag, så han ikke kun får avokado, ej eller kun kartoffelmos, men så mange forskellige grøntsager som muligt og hvis han er særligt glad for avokado, så kan du jo godt bruge dette men i et miks med andre grøntsager, netop for at lære ham at spise andet. Du må også meget gerne købe mad på glas eller frost netop for at variere og stille og roligt vænne ham til forskellig smag og konsistens.
Det er godt hvis han kan lære at drikke vand. Vand er den bedste tørstslukker og han bør tilbydes vand til alle måltider - og også gerne ind imellem måltiderne, det bliver mere aktuelt i løbet af sommeren :) Det er fint at forsøge med et snapseglas, men hvis det er for svært, så må han også gerne få vand af en tudkop. Jeg vil her anbefale en gammeldags kop af den slags, som har to hanke og hvor væsken løber ud af låget, når man hælder. Senere kan låget så tages af. Der er et billede af en sådan kop i min bog om børn og mad - dejligt at høre, at du har købt den og er glad for den, tak:)
Vandet bør som udgangspunkt være rent og fra den kolde hane. Men hvis han slet ikke virker interesseret og du synes der skal være lidt smag, så kan du prøve at komme en økologisk appelsinskive i vandet, fordi det kan give lidt smag. Du kan også prøve at give ham lidt modermælkserstatning i koppen eller måske en lille smule sødmælk (max 1/2 dl) for at se om han så bedre kan lide det og derfor finde ud af at drikke - men vand er som sagt det bedste.
Du skal naturligvis være opmærksom på hans tissebleer og sikre dig at han stadig tisser ligesom hans urin skal være klar. Urinen må ikke være gul, den må ikke lugte, men skal være klar. Hvis den er det så får han umiddelbart væske nok.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske