Svar: Uden sukker går den ikke
5. december 2004
Alder:
5 mdr.
Kære AM
Det kan godt blive problem, hvis børn vænner sig til den søde smag, så det er en balance at finde ud af hvad man skal tilbyde.
Hvis han ikke er til kartoffelmos i øjeblikket, så forsøg med lidt gulerodsmos, som naturligt er sødere i smagen og bland så lidt andre grøntsager i dette. Kartofler kan han godt komme til at spise igen, da de jo kan laves på mange måder og derfor kan indgå i kosten, som kartoffelbåde eller lignende, når han bliver ældre. Mos af ærter og majs, giver også lidt sødme.
I stedet for at købe de industrielt fremstillede produkter med vanille smag, kan du forsøge at lave det selv og så komme frugtmos på. Men man siger jo at der ernæringsmæssigt ikke er noget i vejen for at give de industrielt fremstillede produkter og derfor burde de være i orden.
Mon ikke tingene ændrer sig lidt efterhånden, i takt med at han bliver ældre og kan tilbydes mere af jeres mad.
Alternativt må du holde lidt hårdt på, at han skal spise den mad du laver uanset, hvordan den så er. På et eller andet tidspunkt bliver han vel sulten?!
Håber du finder ud af det. Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske