Svar: Kan ikke lide grød
25. marts 2014
Alder:
7 mdr.
Kære Julie
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at din dreng generelt spiser godt og er glad for mad. Han spiser varieret, nyder at sidde med mad i hånden, gumle selv og har en naturlig interesse for at smage og spise - men han er kørt lidt træt i grød og det er helt okay. Nogle gange hjælper det at holde en pause og efter et par uger, så vil han måske gerne have grød igen :)
Men ellers kan han få lidt brød. Du kan f.eks. bage havregrynsboller til ham eller grahamsboller, som han kan spise med smør, lidt ost eller lignende. Også rugbrød vil være rigtig fint, så han vænner sig til rugbrødssmagen.
Du må også godt prøve med lidt Minifras. Han kan få dem sammen med lidt sødmælk og du kan lade dem opbløde i mælken, så de bliver lettere at spise for ham, og han kan også få et surmælksprodukt med revne æbler, lidt frugtmos eller lignende. Det er dog vigtigt at hans indtag af komælk ikke udgår alt for stor en del af hans indtag, normalt anbefaler man max 1/2 dl. sødmælk og fra 9 måneders alderen kan komælk udgøre et større indtag.
Nogle børn kan godt lide de færdiglavede grødprodukter, som man køber og blander op med vand. Andre børn kan bedre lide hjemmelavet grød. Alt efter hvad du har givet han tidligere, kan du nu forsøge med det modsatte. Hvis han er vant til at få færdiglavet babygrød, som du køber, så prøv med den hjemmelavede, og hvis han er vant til den hjemmelavede, så prøv at købe en færdiglavet grød til ham, af den type, som bare skal blades op med vand. Stille og roligt kan den så blandes sammen med den hjemmelavede grød, så han vænnes til at spise den grød du selv laver.
Nogle børn vil gerne have grød med en del bid og vil derfor gerne spise grovere grød som flerkornsgrød - det kan også forsøges og du må gerne komme fint revet æble, lidt moset banan osv. på grøden, hvis det giver større interesse. Du kan som sagt også vælge at holde pause og så se om han om 2-4 uger måske har lyst til at spise lidt grød igen - og hvis ikke, så må det være sådan.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske