Svar: Vil ikke spise eller sove
5. december 2004
Alder:
12 mdr.
Kære Gitte
Du skal naturligvis være opmærksom på at han ikke har ondt i ørerne og det er derfor han vågner og skriger så længe. Det kan dog også være mareridt, som ofte begynder i et års alderen.
Med hensyn til natflaske, så er det jo rigtig fint, hvis han selv siger denne fra. Jeg ved godt du tænker at et eller andet skal han jo have, men flaske behøver han ikke. I og med at hans mælkeforbrug nedsættes, får han måske også lyst til mere mad.
Prøv ikke at presse ham til at spise. Omkring et års alderen spiser børn ofte lidt mindre og har ikke samme behov som tidligere. De bliver også meget selektive og kan skubbe tallerken fra sig. Det bedste du kan gøre er at servere det samme for ham som I spiser, stille tallerkenen foran ham og lade ham gå i krig. Hvis han ikke vil have det, så lad ham være - han bliver jo så forhåbentlig sulten igen.
Når han så er sulten, så lad være med at stikke ham en mariekiks eller en pakke rosiner - han skal have noget nærende. Undgå saft og andre søde ting, som giver en falsk mæthedsfølelse.
Det at han pludselig konsekvent nægter mad og drikke, kan godt hænge sammen med sygdom så derfor kunne det være en god idé at få lægen til at tjekke ham. Jeg vil dog også lige sige, at du skal overveje, hvordan I har det hjemme hos jer i øjeblikket. Er alt som det plejer, eller har I skændtes, været kede af det, stressede eller lignende. Jeg skriver dette fordi nogen børn kan reagere på sådanne ting, ved at nægte mad og drikke. Det er det de kan kontrollere, altså at lukke munden, og det kan være en måde at få orden i kaos på, hvis du forstå hvad jeg mener. Det er slet ikke sikkert at det er tilfældet hos jer, men det kan overvejes.
Rigtig meget held og lykke fremover.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske