Brev:
Bleskift og påklædning
31. marts 2014
Alder:
19 mdr.
Bleskift og påklædning
Hej Helen
Jeg skriver endnu et brev til dig, mens jeg husker det (og mens mit abonoment er aktivt)
Min datter er lige blevet 19 måneder. Hun er som skrevet tidligere, en glad og smilende pige. Vi har dog en meget stor årsag til konflikt i vores hverdag. Min datter bliver meget sur og meget frusteret når hun skal have skiftet ble og når hun skal have tøj på.
Hun elsker at være i bad, men bryder fuldstændig sammen når hun skal op og have tøj på. Hun vil meget gerne ud og lege, men bliver sur og ked når hun skal have overtøj og sko på.
Hun er så småt begyndt at prøve at tage bukser, sokker og sutsko på selv. Når det er svært for hende tilbyder jeg min hjælp, men det gør hende ofte endnu mere vred og frusteret. Tror gerne hun vil klare det selv.
Vi forsøger så vidt muligt at lade hende sidde eller stå når hun skal have tøj af og på. Ofte kræver den rene ble at hun ligger ned, ellers er hun ikke til at holde styr på. Vi prøver at inddrage og forberede hende så meget som muligt på bleskiftende. fx finder hun selv en ren ble tager pudslepuden med ind i stuen og ligger den foran fjernsynet og legetøjet. vi har også lagt pudslepuden frem for at skifte bamserne og dukkerne og det deltager hun meget glad i.
Men når det er hende selv, så bliver hun som skrevet meget sur og frusteret, hun vrider sig, sparker os i maven og kæmper imod.
Hos dagplejen oplever hun ikke de samme problemer. Der klarer vores datter uden problemer, at få tøj på og blive skiftet. Faktisk finde hun selv pudslepuden og bleen frem og ligger sig ned uden nogle problemer. Dagplejer beder hende kun om det en gang. Hjemme skal hun "indfanges," fordi hun stikker af så snart hun kan se at det er tid til tøjskift eller bleskift.
Kan vi gøre noget anderledes..?
Med Venlig Hilsen
MDM