Svar: Hvorfor skal baby egentlig have boghvede, majs, rismels osv - grød?
31. marts 2014
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er vigtigt at børn under 6 måneder tilbydes f.eks. majsgrød, risgrød, hirsegrød, boghvedegrød og quinoagrød- fordi disse grødtyper er uden gluten. Derudover har de ofte en mild smag og de giver en fin, cremet konsistens, som det lille barn lettere kan spise. Grød lavet af boghvede- og quinoaflager, giver en mere "fnugget" konsistens, som giver en god overgang til den grovere havregrød og flerkornsgrød.
Når grød ikke bør indeholde gluten, så er det fordi barnet kan risikere at udvikle sygdommen cøliaki, som er en kronisk tarmsygdom, der blandt andet betyder at man ikke kan tåle hvede. Gluten i kosten skal derfor introduceres gradvist og det betyder ingen gluten før 6 måneders alderen, og fra 6 måneders alderen og frem kan gives små måltider mad, som indeholder gluten. Det anbefales at man i 6 måneders alderen f.eks. starter ud med havregrød og øllebrød, da gluten indholdet i disse grødtyper er lavt.
Med hensyn til smag, så er der masser af smag for barnet i de forskellige typer grød. Du skal tænke på, at for et lille barn, som ikke har fået andet end mælk, så vil der være masser af smag at forholde sig til og samtidig også en anden konsistens, samt spiseteknik. Det er et bombardement af sanser som bliver sat igang, når det lille barn begynder med skemad og barnet har slet ikke brug for samme kraftige smag, som du sætter pris på og har behov for :)
Fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske