Brev:
Kost og kosttilskud?
4. april 2014
Alder:
17 mdr.
Kost og kosttilskud?
Kære Helen,
Endnu engang 1000 tak for dine altid brugbare og gode råd!! :-)
Nu melder jeg mig på banen igen – denne gang med et ganske andet emne – nemlig ”kost og vitaminer”.
Vores søn er nu knapt 17 måneder, og han trives, og er en rigtig glad og fræk dreng:-)
I en lang periode har han været temmelig selektiv omkring kosten. Han spiser næsten ingen grøntsager, men derimod er han ganske glad for frugt – navnlig banan, melon og bær. De seneste 2-3 måneder er han begyndt at fravælge rugbrødet, men han spiser typisk en skive rugbrød med pålæg til frokost – hvis han er meget sulten, når han at konsumerer 1,5-2 hele skiver, hvilket vel må siges at være ok, for sådan en lille størrelse?
Til aftensmad spiser han selvfølgelig det samme som os. Det er desværre oftere og oftere, at hans ”reelle” aftensmad bliver godnat-grøden (havregrød eller quinoagrød), da han ikke spiser noget nævneværdigt til aftensmad.
I mange måneder har han haft lidt tynde/flossede tommelfingernegle. Jeg har tilskrevet det, at det er fordi han piller i alting, men er nu blevet i tvivl om, om han mon mangler vitaminer?
Desuden synes jeg aldrig, at han har ”sammenhængende” afføring. Altså – han her ikke som sådan løs/tynd/dårlig mave, men afføringen hænger ikke sammen, som den gør hos os voksne? Er det blot sådan at afføring er, hos sådan nogle små størrelser?
Jeg har forvildet mig ind i en helsekostforretning, og damen i biksen fik prakket mig både børnevitaminer i form at ”bamse bomstærk” og fiskeolie i form af ”Eye Q kids”, på. Hun spurgte ind til hans afføring, og da jeg fortalte hende overstående, så sagde hun, at jeg skulle droppe alle komælksprodukter, hvede og havre. DET GØR JEG IKKE! Her har vi bare to forskellige holdninger, og han bliver fortsat ved med at få ost, yoghurt og mælk i grøden, samt til morgen – og eftermiddagsmaden (men slukker tørsten i vand).
Bør jeg give ham vitamin – og fiskeolietilskud?
Det skal nævnes, at han trives – har regelmæssig afføring hver morgen (efter morgenmaden) og igen om eftermiddagen/aftenen. Har har en god appetit, om end moderen godt kunne ønske sig, at han spiste lidt flere grøntsager, og var lidt mindre glad for de populære ostehaps :-)
Han får ikke andet ”sødt” end frugt/bær, og de få gange han har smag kage til festlige lejligheder, har det ikke sagt ham det store – han vil hellere have en ostehaps, eller noget med makrel ;-)
Endnu engang 1000 tak for en fantastisk brevkasse.
Mange hilsner,
Maria.