Svar: Skemad, igen, igen, igen.
5. april 2014
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Når fedtstof og mælk tilsættes babygrød, så er det for at energiberige kosten ekstra, og selvom du ikke synes der kan være mange vitaminer eller meget energi i en skefuld fedtstof eller mælk, så er det stadig vigtigt. Det lille barn spiser meget lidt, men vokser rigtig meget og har brug for den ekstra energi til at udvikles.
Du kan godt vælge at lave grøden udelukkende på mælk (modermælk eller modermælkserstatning) og ikke bruge vand. Det kan være med til at energiberige grøden lidt ekstra og her behøver du ikke tilsætte fedtstof. Det vil måske hjælpe dig til at lave en grød, som du synes er bedre i konsistensen :)
Hvis du vil lave grøden udelukkende på mælk, så kan du følge denne opskrift:
Tag ¼ til ½ dl. majsmel, rismel, boghvedemel (mellem 15-30 gram)
Tilsæt 1.5-2 dl. mælk (udmalket modermælk eller modermælkserstatning - mængden afhænger af hvor tyk du ønsker grøden skal være)
Pisk det sammen og lad koge i 2-3 minutter
Tag af varmen og server, når temperaturen er passende.
Når du laver grød udelukkende på modermælk eller modermælkerstatning skal du ikke tilsætte ekstra fedtstof. Hvis grøden er for tyk, så kan du tilsætte ekstra mælk, hvis den er for tynd, så kan du tilsætte ekstra grødmel/flager.
Du skriver at du "følger opskriften bag på posen". Du skal være opmærksom på, at de opskrifter, som er på poserne med mel og flager ikke altid er velegnet til spædbørn, selvom det står på posen. Det kan godt være at blandingsforholdet skal være anderledes. Du kan blandt andet finde opskrifter i min bog "Helens bog om børn og mad" :)
Og så kan det også være at jeres udfordring er, at man nogle gange kan opleve at grøden bliver tynd, når man kommer modermælk i, fordi nogle af de enzymer der er i mælken kan nedbryde grøden allerede, når den er i tallerkenen... Og ofte er det især enzymerne i barnets spyt som spiller ind. Når skeen kommer fra barnets mund og ned i maden, så kommer barnets spyt naturligt i kontakt med grøden, som så bliver tynd - og jo flere gange barnet spiser, jo flere gange skeen kommer i grøden, jo tyndere bliver grøden.
Det kan her hjælpe, hvis du kan undgå at røre i grøden, når din datter først har haft skeen i munden. Nogle gange kan det også hjælpe at dele portionen i to, så hun får en halvdel, du skifter ske og giver anden halvdel.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske