Svar: Et spørgsmål mere om erstatning
5. april 2014
Alder:
1 mdr.
Kære Bobbies mor
Tak for dit brev : ) Det er kun fint at du spørger - det kan være rigtig svært at finde ud af alt det med mælk og behov :)
Din drengs døgnbehov er 1/6 af hans vægt. Det betyder at hvis han lige nu vejer 5.5 kg, så er hans døgnbehov 920 ml mælk. Det er således helt perfekt, at han gerne spise ca 900 ml i døgnet, det er det han har behov for. Det betyder, at hvis han spiser hver 3-4 time, så vil han have behov for at spise mellem 115-155 ml i hver flaske.
I takt med at han bliver større, så vil hans behov naturligt stige, og det betyder, at når han f.eks. vejer 6000 gram, så vil hans døgnbehov være 1000 ml i døgnet. Fordi 1/6 af 6000 = 1000 ml.
Det er vigtigt, at du ikke erstatter nogle af hans flasker med vand. Der er ingen næring i vand, det er mælk han skal have. Det er også vigtigt, at du ikke fortynder erstatningen eller laver den ekstra tyk. Det er meget vigtigt at blande erstatningen, som det står beskrevet på pakken eller dåsen. Hvis du bruger for lidt pulver, så vil han få for lidt energi og næringsstoffer, og hvis du tilsætter for meget pulver i forhold til vand, så vil han risikere at få for lidt væske, og samtidig vil der være risiko for, at hans nyrer bliver belastet. Modermælkserstatning er super godt og der er meget strenge krav til produktionen af modermælkserstatning, så du kan roligt give ham det og han kan trives super godt på erstatning - men det skal blandes korrekt, og du skal bruge den måleske der følger med pakken.
Hans indtag kan godt variere, så han nogle dage spiser lidt mere og andre dage spiser lidt mindre. Og det er helt naturligt og helt okay. Nogle børn spiser det samme til alle måltider, hos andre børn ser man at barnet f.eks. spiser mere om morgenen og mindre om aftenen, eller modsat, spiser mest om aftenen. Nogle børn spiser også hyppigere sidst på dagen end først på dagen - og her skal du være fleksibel og give ham mad, som han viser behov for. Men ofte vil det være rigtig godt at arbejde på en rytme med måltider hver 3-4 time. Og ja, der må meget gerne være en slat mælk tilbage i flasken, du skal aldrig presse ham til at spise helt op - og modsat, så må han naturligvis også gerne få et ekstra måltid, hvis han pludselig melder sig og viser at han har brug for ekstra.
Hvis han trives på Nutramigen er det super og I kan roligt fortsætte med dette. Hvis han igen får problemer med hård mave, kan I forsøge med laktulose og se om det kan hjælpe ham. Det er vigtigt at holde maven igang, for det har stor betydning for hans indtag af mad og for hans velbefindende generelt.
Der er en lille risiko for, at han kan risikere at overspise. Det kan ske, fordi det er lettere at spise af en flaske end af et bryst, og nogle børn tømmer derfor naturligt alt hvad der er i flasken. Samtidig tager det ofte ikke så lang tid at spise af en flaske, som det gør at spise af et bryst, og det tager ofte mindst 20 minutter fra man begynder at spise til man begynder at fornemme lidt mæthed. Nogle gange kan det derfor være en idé at lægge en lille bøvsepause ind undervejs i måltidet, for på den måde at forlænge måltidet lidt, ligesom man nogle gange kan erstatte flasken med en sut, hvis han f.eks. efter at have spist 150 ml stadig virker søgende og suttelysten. Men man skal altid sikre sig at han får sit udregnede behov for mælk dækket og at man ikke begynder at give ham sut eller andet, hvis han rent faktisk har brug for mælk.
Med hensyn til vand, så skal han som sagt ikke have dette - lige nu kun mælk :) Men når det bliver sommer og forhåbentlig dejlig varmt, så kan det måske godt være nødvendigt med lidt ekstra væske i form af kogt afkølet vand. Det er dog ikke sikkert, det må tiden vise :)
Håber du kan bruge dette lidt videre og hvor er det dejligt at han tager så godt imod flasken og trives med modermælkserstatningen :) Det lyder som om at det har været den rigtig beslutning for jer!
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske