Svar: Jern og grøn allomin
6. december 2004
Alder:
6 mdr.
Kære Mathilde
Jeg kan desværre ikke nikke genkendende til det råd du har fået på apoteket. Alle sundhedsplejersker arbejder ud fra sundhedsstyrelsens retningslinier og det burde apoteket jo også gøre?!
Sundhedsstyrelsen anbefaler at jern-dråber gives fra barnet er 6 mdr. til 1 år. Med mindre barnet får minimum 400 ml. Modermælkserstatning daglig. Jern medvirker til dannelsen af de røde blodlegemer og styrker barnets immunforsvar.
Man ved at jernmangel især opstår især i slutningen af spædbarnsalderen og i begyndelsen af 2. leveår. Sundhedsstyrelsen henviser bl.a. til en undersøgelse, hvor man har undersøgt 50 8 mdr. gamle børn der var delvist ammede. Undersøgelsen viste at 16 pct af disse børn havde anæmi og 31 pct havde jernværdier, der tydede på jernmangel.
Derfor anbefales jern tilskud og kun hvis man er sikker på at barnet tilbydes min 400ml erstatning dagligt, kan jerndråber undgåes.
Det er korrekt at den grønne allomin kan gives til børn, med problemer med hård mave. I forhold til at du ammer og gerne vil bruge erstatningen i madlavning mv. synes jeg dog at den blå allomin 2 er langt at foretrække. Den kan bruges direkte i madlavningen og kan også serveres kold af f.eks. en kop og det er et godt supplement til amning.
Man kan sige at når han bliver 6 mdr, så kan han få små slurke sødmælk, men pga proteinindholdet, bør dette dog stadig kun være lidt. sødmælk kan dog også indgå som en del af madlavningen, således at hvis du laver en portion kartoffelmos til hele familien og denne er lavet på sødmælk, så kan I alle spise det samme. Skal din søn have mælk på flaske eller mælk i større mængder ved siden af amning, så ville jeg anbefale f.eks. allomin 2.
Hvis han får hård mave og er meget generet af dette, så kan du give ham lidt laktulose. Det er ufarligt og han må få 1 ml pr kg. i døgnet, evt. fordelt på to doser.
Hans mave lærer dog også at tilpasse sig og ændrer sig hele tiden i takt med at han får mere varieret mad. Fra 6 mdr´s alderen kan han jo f.eks. få kogt fisk eller kød i grøntsagsmosen, havregrød eller øllebrød, hvilket også er med til at holde maven igang.
Vælger du at ty til grøn allomin, så er dette et fuldgyldigt præparat og han kan derfor godt få dette uden problemer, så vidt jeg ved. Det er bare ikke så 'nemt' som allomin 2.
Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske