Svar: Skemad og temperatur, den uendelige saga med spørgsmål
8. april 2014
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og jeg er ked af at høre, at du blot bliver mere og mere forvirret. Faktisk tror jeg at din sundhedsplejerske og jeg er ret enige, men desværre er ting aldrig "sort-hvide", og det er måske derfor du synes, det kan være svært helt at finde ud af det med skemaden ...:)
Jeg skal prøve at svare så godt jeg kan. Det anbefales normalt, at man laver grød til barnet ved at koge mel eller flager op med vand, slukke for blusset og tilsætte fedtstof og mælk. Derved bevares næringsstofferne bedst.
Man kan dog også vælge at lave grøden udelukkende på mælk. I givet fald vil grøden blive mere energiberiget end hvis den laves med vand - men der vil naturligt ske et lille tab af næringstoffer. Omkring dette skriver Sundhedsstyrelsen: "Selv om der sker et tab af vitaminer, når grøden koges med modermælk eller modermælkserstatning, er dette uden betydning i forhold til indholdet af vitaminer i barnets mad i øvrigt" (Mad til spæd og småbørn 2014).
Du har fortalt, at du har problemer med at grøden bliver for tynd, og du har givet udtryk for, at du er ked af, at der bruges forholdsvis meget vand i forhold til mælk - en løsning på dette kan være, at du vælger at lave grøden udelukkende på mælk. Det tab af næringstoffer der vil ske, skønnes ikke at være af større betydning.
Med hensyn til at følge anvisningerne på poserne - så kan du roligt følge denne, hvis din sundhedsplejerske har sagt, at anvisningen passer til en baby. Når jeg skriver, at man skal være opmærksom, så er det fordi man ikke altid kan regne med at de opskrifter, der står på en pose med mel og flager nødvendigvis passer til en baby. Og det kunne være forklaringen på, at du synes det er svært at få grødens konsistens passende. Men da det ikke er tilfældet med den pose du har købt, så kan du naturligvis bruge den opskrift.
Håber du kan bruge dette lidt videre og at der nu er lidt mere ro på igen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske