Brev:
Skemads spørge Jørgen
9. april 2014
Alder:
5 mdr.
Skemads spørge Jørgen
Kære Helen.
Jeg har lige bestilt to af dine bøger og kun haft tid til at skimme den om mad, men blev helt lettet over at se at din opskrift på eksempelvis boghvedegrød er også sådan jeg har gjort.
Synes ske mad er lidt en jungle, nemlig, og der er ikke enighed om opskrifter/fordeling af ingredienser.
Nu er det muligt at det står i bogen, men hvor længe skal man fortsætte med to ske mad måltider om dagen før man går over til to?
Pt får vores datter grød (majsgrød, boghvede og lignende) til formiddag og så får hun kartoffelmos til aften. (Jeg ved godt at du ikke anbefaler at starte med at give til aftenen, men det har vi gjort og vi har ingen problemer haft, hun har sovet bedre og haft hyppigere afføring siden vi er startet på skemad, hvor hun tidligere godt ku gå en uge uden afføring - så vi er glade :)
I starten fik hun begge dele rent, men nu hvor hun har fået skemad i ca.14 dage og det går godt, har hun også prøvet at få lidt blended økologisk kogt æble i grøden og tilsvare de økologisk gulerod i kartoffelmosen.
1. Så - hvornår ved jeg om hun er klar til tre ske måltider i stedet for to?
2. Hvor tit må/skal jeg skifte smag? Er det bedst at køre med fx boghvede med æble om formiddagen og mos med gulerod til aften i en uge, og så skifte til fx majsmel med pære om formiddagen og mos med fx ærter, ugen efter - eller skal man skifte dagligt, eller hvor går grænsen for hvor mange nye smagsoplevelser baby kan kapere på en gang?
3. Er det meget vigtigt at hun får både majs, boghvede og hirseflagegrød fx, eller er det okay kun med boghvede tilsat frugtmos, hvis fx boghvede er hendes favorit?
4. I pjecen fra Sundhedsstyrelsen var en lille note omkring rismel og dets potentielt kræftfremkalden indhold. Det gør jo at jeg mest får lyst til helt at undgå at udsætte hende for rismel, hvis man ligeså godt kan lade være?
Som altid tak :)