Svar: Kostplan til 7 1/2 mdr stor dreng
6. december 2004
Alder:
7 mdr.
Kære Ann-Louise
Din søn lyder ikke til at være den store mælkedrikker, men det lyder samtidig til at være i orden, da ham både drikker mælk af kop og også samtidig får mælk i sin grød/mos. Og planen for dagen ser umiddelbart fin ud, da han får en varieret kost med grød, mos og kødboller.
Med den alder din søn har må han stort set få alt og du kan måske også så småt begynde at give ham kartoffel moset med en gaffel i stedet for at blende det, så han lærer sig at tygge lidt mere.
Det er også godt at give de lidt grovere grødtyper, såsom havregrød og øllebrød, men også flerkornsgrød.
Man kan på de fleste apoteker i Danmark købe en lilla bog som hedder 'Mad til spædbørn og småbørn', den er ikke særligt dyr, et sted mellem 60 og 80 kr. Hvis du har familie i Danmark kunne du evt. få dem til at købe den og sende den til dig, det ville være rart for dig at have den. Heri er der opskrifter på forskellig grød, og den er samtidig indelt efter alder og med billeder og forslag til hvad barnet kan spise, alt efter hvor langt man er i 'spiseprocessen'. Du kan også finde den på sundhedsstyrelsens hjemmeside: www.sst.dk, men her er den så vidt jeg ved uden billeder og det kan være meget rart at se retterne for sig (konsitens mv).
Når din dreng er blevet bedre til at tygge (8-9mdr) kan du give ham små rugbrødshapsere eller en lille bolle med smør. På det tidspunkt kan han også få små stykker grøntsager og sådan noet som lidt kogte ærter og majs appelerer til synet i farverne og er med til at udvikle hans pincetgreb. På det tidspunkt kan du også give ham f.eks. pastaskruer.
Han kan allerede nu begynde at smage lidt af jeres mad. F.eks. lidt frikadelle, hvor du tager lidt af den bløde indmad ud. Du kan også koge andet kød og køre det igennem en persillehakker og blande det i mosen. Det samme gælder fisk og fiskefrikadeller. Han skal ikke have stegt mad, men 'den bløde midte' kan du give ham lidt af. Han må også gerne få en brødskorpe i hånden, når I sidder og spiser sammen.
Tilsidst vil jeg lige skrive at han jo naturligt skal have lov til at være selvregulerende, til en vis grænse. Jeg tænker at det er fint at du tilbyder ham flaske til natten, så har han fået tilbuddet og det er vigtigt, men hvis han afviser, så skal han have lov til dette. Du skal dog holde øje med at han tisser som han skal og at urinen er klar. Er urinen gul, er det tegn på at han mangler væske.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske