Svar: Vred og bidende baby
11. april 2014
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev - dejligt at høre, at I har fået afføringsmiddel til storesøster og at der er lagt en plan for tiden frem :)
Selvom jeres piger har samme mor og far, så kan de sagtens have vidt forskellige temperament og udvikle sig forskelligt - og det er på en gang enormt berigende at få lov til at opleve disse forskelle og nogle gange også frustrerende, for det som virkede hos storesøster, virker bare slet ikke her, eller lillesøster gør noget helt andet end du før har oplevet og hvad betyder nu det…:)
Det lyder ganske rigtigt som om at der sker rigtig meget med jeres lillesøster lige nu, Der ligger netop et udviklingsspring her, hvor hun udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt. Denne periode er kendetegnet ved at hun bliver mere pylret, hun kan virke lidt mere småklynkende end du tidligere har oplevet. Hun vægrer sig måske overfor visse fremmede, vil helst være hos dig, græder måske hvis bedsteforældre eller andre kikker på hende eller prøver at tage hende op, og hun kan stadig også være lidt pylret, selvom hun kommer over på din arm igen.
Hun begynder at kunne bruge sine motoriske færdigheder mere bevidst. Fra blot at kunne gribe omkring sit legetøj, så begynder hun nu at se på legetøjet, række ud efter det, gribe det, ryste det og putte det i munden. Og det er helt naturligt at hun, som du beskriver, kan lyde vred og irriteret på sit legetøj. Hun vil naturligt bide i det, tygge på det. Det er fordi hun stille og roligt begynder at bruge sin mund mere og mere bevidst. Hun begynder nu at bruge flere og flere lyde, pludrer også mere og mere bevidst, øver sig med sin tunge, pludrer mere og mere i dialog, har flere og flere verbale lyde i sit repertoire - og herunder altså også "knurrende" og "vrede" lyde.
Motorisk begynder hun også at vende sig fra ryg til mave eller omvendt, og hun begynder måske stille og roligt at krybe hen over gulvet. Ofte til stor frustration, fordi hun måske får skubbet sig baglæns og væk fra legetøjet, som hun har fået øje på. Hun kan også blive ked af det, hvis hun får sig rullet om på siden eller maven og ikke kan komme tilbage igen og du kan sandsynligvis bruge en del tid i løbet af dagen med at hjælpe hende med at trille frem og og tilbage.
Hendes opmærksomhed på hænderne er stor nu og du kan godt begynde at synge fagtesange, f.eks. lille Peter edderkop, hvor du med dine hænder viser, hvordan han kravler og regnen falder osv. Hun vil nyde at lytte til din sang imens hun ser på dine hænder og hun vil stille og roligt forsøge at bruge sine fingre, som hun ser at du gør.
Det lyder rigtig fint at hun nu begynder at søge brystet ekstra. Det er helt normalt og det er vigtigt at du lægger hende til og hjælper hende med at tage ekstra fra. Det er netop når hun dier hyppigt at din mælkeproduktion sættes lidt op og i første omgang er det netop en god idé at tilbyde hende ekstra mælk og øge mælkemængden lidt - og hvis det så ikke er nok, så kan du begynde med lidt skemad. Så lige nu altså fint at øge hendes mælkeindtag i løbet af dagen og som du skriver gerne amme hende fra begge bryster. Og så kan det, som din sundhedsplejerske har sagt, måske være nødvendigt at starte med skemad lidt før hun bliver 6 måneder, det må tiden vise:)
Jeg vil anbefale dig min bog "Helens bog om dit barns udvikling". I den beskriver jeg hvordan børn udvikler sig uge for uge, måned for måned og tilsidst hver tredje måned fra 0-3 år. Hvad der sker, hvordan barnet oplever verden og hvordan vi kan hjælpe dem og møde dem :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske