Brev:
Gider ikke spise mad herhjemme
11. april 2014
Alder:
18 mdr.
Gider ikke spise mad herhjemme
Kære Helen.
Jeg skriver til dig, da vi igennem længere tid har haft nogen udfordringer med, at vores søn ikke rigtig gider spise mad herhjemme (det vil sige at div. Snacks, frugt, kiks går fint og det opsøger han selv ved at gå på opdagelse i køkkenskuffer, hvor han ved der ligger noget han kan lide at spise).
Han spiser fint i dagplejen, hvor han trives og er meget glad for at være. Han er 18 mdr., er en aktiv lille fyr, der begyndte at gå omkring 13 mdr., vejer ca 12 kg og er ca 86 høj.
For at fortælle lidt mere ang mad, så blev vi indlagt med ham, da han var ca en uge gammel, da han ikke tog på og var sløv pga. Gulsot og det viste sig, at årsagen var, at jeg ikke havde noget mælk. Han fik sonde og endte med at blive flaskebarn. Han har haft flere perioder, mens han kun fik flaske (indtil han var ca 6 mdr., hvor han afviste flasken og ikke ville spise) , og vi havde sundhedsplejersken meget på banen og han blev målt og vejet og fulgte fint med vægt- og højdemæssigt samt ift udviklingen.
Vores udfordring nu er, at han meget ofte ikke spiser noget - eller ret meget aftensmad, hvilket frustrerer os (nok særligt mig rigtig meget ). Det er blevet en stor bekymring og frustration og det kan nok ikke udelukkes, at han kan mærke det, når vi skal spise, selvom jeg forsøget at skjule det og tale med min mand istedet for at holde øje med, om vores søn spiser noget.
Mine spørgsmål er:
Skal vi lade ham selv komme, når han er sulten og regne med, at han spiser, hvis han er sulten. Måske spiser han sine hovedmåltider (3 stk.) i dagplejen, men når vi fx. Har weekendsom eller ferie (som nu påskeferie), så synes jeg det er en udfordring.
Vi har særlige udfordringer, når vi sætter os til bords og sætter ham op i hans stol - det er en kamp, og det ender ofte med, at vi må sætte ham ned igen og vente på, at han kommer over ad sig selv (det plejer han at gøre efter lidt tid). Det er som om, at vi på ingen måde skal bestemme spisetider!
En anden udfordring er hvad han spiser, hvis han endelig vil spise. Kød spiser han ikke herhjemme, og det har han ikke gjort siden han var sygdomsramt ved juletid. Han vil helst spise gulerødder, peberfrugt, agurk, tomater, kartofler, pasta, brød (rug og lysere brød ), ris, leverpostej og oksespegepølse. Har du foreslag til, hvordan vi skal håndtere at hans kost herhjemme er meget ensformig. Det skal siges, at han spiser varieret i dagplejen uden de store problemer. Da han begyndte med mos, grød mv var hans kost væsentlig mere varieret og han ville spise meget forskelligt.
Som førstegangsforældre er vi meget i tvivl om, hvordan vi håndteret div. Mad- udfordringer. Skal vi bare servere 1 ret og lære ham, at det er det vi spiser og der er ikke flere serveringer under et måltid ? Eller forstår en på 18 mdr. det? Det skal lige tilføjes, at han ikke efterspørger mad om natten, nem bliver lagt i seng med en flaske min på 200 ml.
Vi glæder os til at høre din vurdering.
Kærlig hilsen