Svar: Flaskesupplement igen igen
7. december 2004
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Så vidt jeg husker så er det din dreng, som ikke har taget så meget på, som måske kunne være ønskeligt, hvorfor jeg har tilrådet supplement på flaske - og umiddelbart tyder din beskrivelse nu jo på, at dette vil være godt for ham.
Jeg synes ikke nødvendigvis at du skal tilbyde flaske efter alle amninger, men derimod være fleksibel. Det vil sige, at hvis han virker glad og tilfreds efter amning, så er det fint og du kan så højes med dette, måske vil han så melde sig lidt hurtigt ved brystet igen, men det vil være i orden. Hvis du synes at han er urolig efter amning og virker til at have behov for mere, så synes jeg at du skal tilbyde ham ekstra. Altså ikke en fast regel om at han skal have hver gang, men en mulighed/et tilbud der findes, når han virker til at have behov for lidt ekstra.
Umiddelbart er det rigtigt, hvad du skriver, at hans krop/system har indstillet sig på den mængde mad han tidligere og har fået og at han derfor er tilfreds på dette. Samtidig må man dog sige at mælken jo kommer noget lettere ud af flasken end af brystet, hvorfor børn ofte tager lidt mere af en flaske end de måske har behov for. Derfor gylper børn der får flaske ofte også lidt mere end børn der ammes.
Til sidst vil jeg lige sige at alle de tanker, jeg kunne forestille mig at du havde 'min søn har slet ikke fået nok mad' osv. det glemmer du stille og roligt. Han udvikler sig jo fint, har hele tiden taget på (har ikke tabt sig) og har på den måde haft det godt. Derudover har han været meget i arm, er blevet vugget osv, så omsorg og kærlighed har han fået!!! Husk på at du har gjort det bedste du kunne!
Jeg glæder mig meget til at høre føljetonen og høre om det hjælper på hans vægtøgning og om ikke du pludselig får en måske mere rolig dreng?!
Rigtig meget held og lykke fortsat
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske