Brev:
Vågner mange gange om natten - 12 mdr.
9. december 2004
Alder:
12 mdr.
Vågner mange gange om natten - 12 mdr.
Kære Helen
Tak for en dejlig brevkasse.
Håber du kan hjælpe mig, så vi får vores nattesøvn igen.
Jeg er mor til en livlig, temperementsfuld og energisk herre på næsten 1 år. Han er glad og meget aktiv fra det sekund han vågner og dagen igennem, og vokser iøvrigt fint (9,9 kg og 78 cm lang). Om dagen fungerer han fint, vågner tidligt og sover som regel 2 gange af 1-2 timer af gangen. Kosten går det så som så med - mad imponerer ham ikke, men han spiser og får også en ammetår 1-2 gange om dagen ved mig.
Problemet starter om natten. Han puttes kl ca 20 og det går godt nu. Tidligere var det flere timers arbejde, hvor vi skulle sidde og holde ved ham og når vi så gik, ja så var han der. Til sidst blev det min mand for meget og han blev puttet og vi tjekkede ham så efter 5 minutter og det hjalp meget hurtigt.
Vores nætter til gengæld er ren tortur. Vi sover i samme rum, da der ikke er mulighed for andet i vores nuværende lejlighed. Vi har besluttet os for at han ikke længere skal sove i vores seng, fordi han holder os alle 3 vågne, enten ved i søvne at rode rundt(er vågnet flere gange af spark i hovedet), eller også fordi han simpelthen vågner og så skal der ske noget (disse "vågenseancer" varer nogle gange 3-4 timer ad gangen, hvor han simpelthem bare er glad og frisk).
Vi startede kampen for sengen og har erfaret at det går bedst, når det er min mand som har ham. Min mand giver ham sutten og lidt vand og som regel falder han i søvn af det - hvis han ser mig, så er han plimvågen! Til gengæld vågner vores søn så imellem 10-20 gange om natten, hvor dette udspiller sig igen og igen. Afslutningsvis er det ikke nok og ved 5-6 tiden bliver han meget meget vred og vil op- her " bøjer vi os" og han kommer over og ligger imellem os, for de sidste minutters søvn.
Det er hårdt at undvære søvn/ blive vækket så meget og min barsel lakker mod enden, så der skal ske noget, men hvad?
Jeg er lidt ked af, at anvende " go´nat og sov godt metoden", men vi må også erkende at "no-cry-sleep"- metoden som vi har forsøgt at praktisere ikke har fungeret ret meget. Han bliver underholdt godt om dagen, vi går i legestue, tumler og leger en del, er meget ude.
Vi flyttter snart, hvor der bliver mere plads og hvor han får mulighed for at få eget værelse. Vores søn starter i vuggestue fra februar, men vi er indstillet på, at det er nu der skal ske noget.
Kære Helen, hva gør vi?
Vil iøvrigt gerne vide hvor meget mælk, vores søn bør drikke dagligt? Han er meget lidt drikkende, har aldrig fundet fidussen i sutteflasker eller andet, så han er svær at få hældt væske på (jeg ammer ham lidt endnu).
Han har problemer med at være forstoppet trods laktulose og svesker, men holder også meget på afførringen efter en sygeperiode med mange temperaturmålinger og stikpiller, har du nogle fif til dette?
Håber du har tid at hjælpe os.
Kærligst Andrea