Svar: Vågner mange gange om natten - 12 mdr.
9. december 2004
Alder:
12 mdr.
Kære Andrea
Det er naturligivis ikke rart i længden at få sin nattesøvn forstyrret af 'spark i hovedet' og samtidig har I alle 3 brug for en sammenhængende nattesøvn.
Jeg er i tvivl om, hvorvidt hans seng står i soveværelset, eller om han sover hos jer. Som jeg læser dit brev, så har han sin egen seng, men kommer over til jer først på morgen stunden og det synes jeg han skal have lov til.
Man taler om den vanebetingede afbrudte søvn, hvor barnet får for vane at vågne mange gange fordi forældrenes 'serviceniveau' er for højt. Naturligvis pga omsorg for sit barn, men det er vigtigt at finde en balance imellem at være der, når han har brug for det (tidligt om morgen) og samtidig lade ham lægge sig ned selv og falde i søvn, når der ikke skal underholdes (i løbet af natten).
Det er 'service' at tilbyde vand, sut mv. 10 gange i løbet af natten, det har han slet ikke brug for. Derfor skulle I prøve at skrue ned for denne vane og se hvad der sker, hvis I ikke reagere på at han vil underholdes, men bare fortsætter med at sove, eller stille siger 'nat-nat'.
Mange børn har behov for 2 små lure i løbet af dagen omkring 1 års alderen, men der er også børn som i den alder kan nøjes med en lidt længere middagslur og på den måde sove bedre om natten. I kan derfor prøve at se om I kan ændre lidt på hans soverytme.
Tilgengæld tror jeg også at tiden vil arbejde for jer, i og med at I skal flytte og han kan komme på eget værelse, samt at han begynder i dagleje - alle de nye indtryk vil gøre ham træt på en anden måde og I takt med at han bliver ældre, vil tingene kunne ændre sig. Det kræver dog at I er meget opmærksomme på, hvilke behov I reagerer på. Altså om det er tryghed eller underholdning.
Med hensyn til mælkebehov, så vil han have behov for ca 500ml mælk dagligt og dette er incl. f.eks. en portion yoghurt. Hvis han er småt spisende kan du derfor give ham grød med mælk på, yoghurt, ost og lignende, så han får sit behov dækket den vej også. Resten kan han drikke af en kop og få hos dig, når han ammes.
Hvis han ammes om natten, bør du stoppe dette.
Med hensyn til forstoppelse, så er det ofte sådan som du beksriver at børn kan holde sig, fordi de har været syge, fået stikpiller, fået målt temperatur og lignende. Det kan i den periode være en god idé at afføringen næsten er lidt for lind/tynd, så det kommer nemmere og barent glemmer, hvordan det var eller det ubehagelige ved det.
Laktulos og svesker er en god idé, men frugt er også godt. Du kan give ham frugtgrød med mælk, eller frisk frugt. F.eks. clementiner som vi kan få mange af i øjeblikket er gode til at sætte maven igang.
Fortsat held og lykke med ham og rigtig glædelig jul.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske