Svar: Mos...
29. april 2014
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Det er kun dejligt, at du skriver! :)
Det er en rigtig god idé at bruge kartoffelmos som en basis og så tilsætte andre typer grøntsager - MEN, dermed ikke sagt at det er noget, du skal gøre altid. Du må gerne lave mos af andre grøntsager og også uden at bruge kartoffel.
I takt med at din datter bliver ældre og hun begynder at spise mere og mere familiemad, så vil det være naturligt, at hun også begynder at spise f.eks. ris, pasta, bulgur og lignende som alternativ til kartoffel. Så selvom kartofler er gode og sunde og gerne må spises flere gange om ugen, så behøver du ikke give din datter kartoffel dagligt.
Fra 6 måneders alderen kan du lave mos af alle grøntsager og tage udgangspunkt i f.eks. gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, jordskokker, forskellige former for kål - hvidkål, spidskål, savoykål mv. Du kan bruge løg, peberfrugt, porrer, ærter, majs, grønne bønner, agurk, avokado. Du må her også gerne variere mellem bælgfrugter, som brune og hvide bønner, linser og kikærter…
Så kartofler er godt som basis, når I lige går igang, og kartofler må gerne indgå i jeres mad generelt. Kartofler giver en god mæthed og derfor er kartofler en god bestanddel i grøntsagsmos - en ren gulerodsmos mætter ikke så meget. Hun behøver dog ikke få kartoffelmos hver dag. Og faktisk vil nogle børn få kvalme af kartoffelmos, og så kan det være en rigtig god idé at forsøge med f.eks. en ren gulerodsmos i starten. Heldigvis er din datter jo rigtig glad for den skemad du laver, så du fortsætter bare i samme gode retning :)
Fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske