Svar: Søvnproblemer - dreng 18 måneder
8. december 2004
Alder:
18 mdr.
Kære mor
Børn i 1½ års alderen har ofte mareridt og ud fra din beskrivelse, så tror jeg det er tilfældet hos jeres dreng. Når han har drømt noget uhyggeligt, så er det svært at finde ro og roen finder han, når han ligger hos jer og derfor instinktivit ved at I passer på ham.
Samtidig har han været forkølet og du beskriver at han havde svært ved at få vejret ordentligt. Det er meget ubehageligt, at have følelsen af ikke at kunne få vejret og derfor har sygdomsperioden ført utryghed med sig.
De to ting tilsammen gør altså at I i øjeblikket har en meget utryg dreng og derfor er det jo et eler andet sted rigtig godt at give ham plads i dobbeltsengen.
Når det er sagt, så kan jeg godt se dilemmaet om at der er en lille ny på vej (Stort tillykke med det!) og det er vigtigt at få gode sovevaner inden.
Kunne I evt. forsøge at lægge en madras på gulvet i soveværelset, således at når han vågner og er bange, så kommer han ind til jer, men kommer ikke i jeres seng. Måske kan du give ham en hånd at holde i og han kan derved få trygheden og vide at I er der til at passe på ham, samtidig med at han ligger for sig selv.
Det kan være en god overgang. Samtidig så er der jo ingen garanti for at han ikke vil være i soveværelset, når den lille ny kommer. Den lille vil jo være i soveværelset og når man er 1½-2 år, kan man bestemt ikke se hvorfor den lille må være der, når man ikke selv må. Ved at bruge en madras på gulvet, så er der måske bedre plads til dem begge.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske