Annonce

Annonce

Svar: Hvordan kan jeg styrke mit barn motorisk/socialt?


29. april 2014

Kategori:
Alder:
4 år, 7 mdr.

Helen Lyng Hansen, sundhedsplejerske

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Birgit

Tak for dit brev og din meget fine beskrivelse af jeres dejlige dreng :)

Du har så ganske ret, når du skriver at børn, der motorisk er godt med, ofte klarer sig bedre socialt. Det er rigtigt. Det er sjovt at lege med de børn, som løber af sted, balancerer, klatrer osv. og mange børn følger ofte med…

Jeg er normalt ikke tilhænger af at sætte "prædikater" på børn eller give børn roller. Men der er så mange ting i dit brev, så meget af det du fortæller, som peger i en retning - nemlig at jeres dreng nok er særligt sensitiv. Det er positivt, for det betyder ikke at han er særligt følsom eller særlig sart. Når man er særligt sensitiv, så er man bærer af et gen, som gør at man bearbejder indtryk med større dybde.

At være særligt sensitiv er arveligt og det betyder at jeres dreng sandsynligvis ligne en af jer forældre eller måske ligner en af jeres søskende eller måske en af sine bedsteforældre. Det betyder også at han vil reagere med en særlig følsomhed overfor lyde, synsindtryk og berøring. Reaktion på lyde kan f.eks. være hvis flere mennesker er samlet på et sted, det kan også være lyde fra radio, tv, køkkenmaskiner eller andet. Synsindtryk – at være et sted med meget lys, skiftende farver osv. - kan påvirke de særligt sensitive børn og gøre dem urolige. Berøring – tøj der kradser, blide kærtegn osv. - kan virke ubehageligt på barnet. Og det passer præcist med det du fortæller - at han har været panisk for støvsugeren, har rigtig svært ved at blive rørt ved og at der har været alt for meget larm i børnehaven.

De særligt sensitive børn vil ofte også lade sig påvirke meget af andres følelser. Han vil f.eks. registrere, hvis du er stresset, ked af det, træt, mangler overskud - nogle gange før du selv er opmærksom på det. Han vil også lade sig påvirke af, hvis andre er kede af det. Han smittes af omgivelserne og kan blive oprigtigt ked af det, hvis man mærker at andre bliver behandlet dårligt. Han tager det ind, tænker rigtig meget over det og det påvirker ham dybt.

Han vil have meget svært ved at sige "pyt med det", hvis han oplever noget, som er uretfærdigt. Det betyder rigtig meget for ham at gøre tingene rigtigt og på mange måder vil han være meget perfektionistisk. Og det er måske dette I mærker i forhold til det at lære at cykle. Han vil ikke cykle på en cykel, til trods for at han har styr på balancen og I er sikre på at han vil lære det hurtigt … Når man er særligt sensitiv, så er man meget bevidst om, hvad man kan og hvad man ikke kan - og man er også meget bevidst om, hvor meget øvelse det kræver at kunne - og han ved godt, at han ikke vil kunne sætte sig op på en cykel og bare kunne - og derfor vil han ikke.

Når man er særligt sensitiv så er man perfektionist og i dette ligger en meget stor evne til at tænke realistisk. De særligt sensitive børn har det ofte ikke ret godt med at springe ud i noget, for de tænker rigtig meget og er helt klar over, at de måske ikke klarer det hele første gang eller anden gang - eller måske aldrig lærer det. De ser ikke ...


Annonce

... tingene rosenrødt, men realistisk, og det er nogle gange rigtig svært, fordi man jo skal erkende, at man naturligt ikke kan alt - og et særligt sensitivt barn vil allerhelst gøre det rigtigt i første forsøg.

Og når de en gang imellem prøver, så mærker de jo at de havde ret "se, nu tegnede jeg jo uden for stregerne, jeg sagde det jo, jeg kan ikke!" eller "jeg kan ikke ramme bolden, jeg vidste det!" og bliver bekræftet i det de vidste og følte - og det gør ondt. Det er på mange måder smerteligt og naturligt rigtig svært. Det er sandsynligvis dette som spiller ind, når du skriver, at du nu mærker at han forudsætter, at han ikke kan allerede før han har forsøgt…

Der ligger her en stor opgave i at lytte, være der, anerkende, støtte og guide og hele tiden lade ham vide, at han er noget særligt, at ingen kan tage hans plads - og også ved at støtte ham i at prøve og nogle gange begå fejl. At alt ikke behøver være helt perfekt, at ting også kan være "godt nok".

Psykologerne Lise og Martin August har specialiseret sig i "særligt sensitive voksne og børn". Se hjemmesiden sensitiv.dk. De holder blandt andet foredrag i København, Århus og Odense. Jeg vil også anbefale dig at læse bogen "Særligt sensitive børn" af Elaine Aron, som er fyldt med gode måder at møde jeres dreng på og hjælpe både ham og jer videre:)


Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Foredrag med Helen

Kom til foredrag med Helen Lyng Hansen

Tirsdag 6. maj: Børn & Mad, FOF Aarhus

Se flere foredrag med Helen ...


Og når alt dette er sagt, så kan det også være en idé at overveje kontakt med en ergoterapeut der er specialiseret i at lave sansemotoriske øvelser med børn. Nogle børn har det der hedder sanseintegrationsproblemer - og dette kan komme til udtryk på mange forskellige måder. Nogle børn har en ekstrem følsomhed overfor lugte, lys, smag og berøring. Nogle børn har rigtig svært ved balance - vil f.eks. ikke slå koldbøtter eller gynge, de føler sig dårlige, føler at de bliver svimle. Nogle børn foretrækker at se på andre børn i stedet for at være aktive med de andre. Nogle børn trækker sig derfor, hvor andre bliver meget aktive og næsten kan virke hyperaktive, fordi det også er en måde at lukke sanseindtrykkene ude. Nogle børn reagerer voldsomt på berøring - både kærtegn, massage osv. men også på tøj der kradser, vaskemærker der irriterer, sømme som generer.

Når man laver sansemotoriske øvelse med barnet, så er det sjovt. Barnet skal f.eks. hoppe, kaste og gribe, kravle, rulles ind i et tæppe, børstes på kroppen med en speciel børste osv. Programmet tilrættelægges efter det enkelte barns behov. Det handler om at sansestimulere barnet på forskelligvis og man kan ofte se en ændring i løbet af nogle uger. Man kan få redskaber og vejledning og følge dele af programmet derhjemme.

Jeg håber, at dette svar hjælper dig lidt videre, i hvert fald har du her fået lidt at gå videre med og lidt at læse på, som måske kan forklare, hvorfor jeres dreng er som han er og ud fra dette måske læse lidt mere om, hvad du så kan gøre for at støtte ham. Du er naturligvis altid velkommen til at skrive igen:)

Rigtig meget held og lykke med ham - han lyder virkelig til at være en rigtig dejlig dreng! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske



Annoncer

Sponsorerede artikler

Olívy - meget mere end bleskift

Olívy er et populært bleskifteprodukt blandt mange småbørnsfamilier, og siden 2015 har Olívy været med til at ændre danskernes puslevaner med produktet Olívy baby care – diaper change til forebyggelse af røde babynumser. Men faktisk er Olívy meget mere end bleskift. Det naturlige og skånsomme ...

Læs mere her



Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

4. januar 2025 | Opdragelse | 4 år, 2 mdr.

Curling vs. Selvstændighed?

Kære Helen Vi ved ikke hvordan vi bedst hjælper vores ældste datter på 4 år....

Læs hele brevet og Helens svar


10. december 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

Sur 2-årig

Hej Helen, Nu skriver jeg i desperation til dig igen :-) Vi er...

Læs hele brevet og Helens svar


5. december 2024 | Opdragelse | 2 år, 9 mdr.

Hård ved lillebror

Hej Helen Her går det efterhånden rigtig godt med at være blevet...

Læs hele brevet og Helens svar


22. november 2024 | Opdragelse | 3 år

Fysisk reagerende 3 årig

Kære Helen. Vi har en dreng på 3 år (blev 3 i oktober) der startede i...

Læs hele brevet og Helens svar


13. november 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

Konflikter - 3 år, 4 mdr.

Hej Helen. Jeg har en skøn dreng på 3 år og 4 mdr. Han er sød og kærlig,...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce


Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder


Annonce