Svar: Bliver gal til måltiderne og leg
8. december 2004
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Jeg tror din søn 'tænder af' fordi han et eller andet sted gerne vil spise selv og ikke ønsker jeres hjælp, og samtidig bliver frustreret, når han så endnu ikke helt selv kan.
Jo mere han får lov selv, jo bedre bilver han til det og jeg tror derfor I skal forsøge at give ham tid til selv at forsøge sig og ikke mad ham så meget, mere så han stille og roligt lærer det.
Børn på et år nyder at udforske verden og derfor kan en god leg være gemmeleg, hvor du gemmer dig og han skal finde dig, og hvor du hjælper ham med at gemme sig og du skal finde ham. I begyndelsen naturligvis meget simpelt, som gemme under et tæppe, under bordet, bag en stol. Det kan også være en stor papkasse, som er åben i begge ender som en tunnel.
At trille bold imellem jer er også en god idé og at bygge med byggebægre og store klodser. En telefon, hvor I leger at I ringer og snakker i telefonen.
Bøger, gerne med 'flapper' som kan åbnes, eller musik, hvor I kan danse sammen. En lille båndoptager, som man kan både afspille og optage på, kan også være en idé til jer sammen. Da han ikke er ældre end han er, skal du naturligvis hjælpe ham (og han kan ødelægge båndene), men at optage nogen af hans lyde og afspille dem, kan måske interessere ham.
Der er ikke noget i vejen for hans nysgerrighed og udforskningstrang og han skal også have lov til at gøre dette selv, det er helt naturligt. Du kan bare opfordre ham til at prøve nye ting.
Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske